Zonder Aldi geen Lidl
Zoals bekend bakenden de broers Albrecht geografisch hun werkterrein uit, om elkaar niet voor de voeten te lopen en omdat ze – naar verluidt – verschilden van mening over hoe de zaken aan te pakken. Zo was vanaf 1961 Theo verantwoordelijk voor Aldi Nord, en ontwikkelde de nu overleden Karl Albrecht Aldi discount in het zuiden van Duitsland.
Zijn Aldi Süd heeft altijd meer dynamiek gekend dan de noordelijke Aldi, en voegde sneller en eerder assortimenten, merken en services toe. Waar Aldi Nord vele jaren streng in de leer bleef van hard discount – een gelimiteerd assortiment van 600 tot 800 items en een consequent eenvoudige en dus kostenefficiënte operatie – was Karl Albrecht’s Aldi Süd iets losser in de leer, zonder daarbij de aandacht te verliezen voor het elimineren van alle overbodige zaken die alleen maar kosten toevoegen.
Aldi Süd heeft meer oog voor geleidelijke aanpassingen van de discountformule aan maatschappelijke veranderingen die bepalend zijn voor de klantenwens. Zonder Aldi Süd, was er eigenlijk geen Lidl gekomen: vooral het aanpassingsgezinde Aldi Süd inspireerde in 1973 de Duitse ondernemer Dieter Schwarz tot de ontwikkeling van Lidl.
Website Aldi Süd zwijgt over overlijden
Karl Albrecht stond tot 1994 aan het roer bij zijn Aldi Süd. Dat jaar droeg hij op 74-jarige leeftijd de dagelijkse leiding over, maar desondanks bleef hij als voorzitter van de raad van toezicht betrokken bij de discounter. Acht jaar later stopte hij ook daarmee en heeft hij zich helemaal uit het bedrijf teruggetrokken.
Opmerkelijk genoeg rept de website van Aldi Süd met geen woord over het overlijden van de grondlegger van het bedrijf. Het Duitse Lebensmittel Zeitung tekent wel een officiële reactie op, vanuit het hoofdkwartier van Aldi Süd in Mülheim: “Karl Albrecht wilde geen openbare aandacht. Hij wees het aan hem opgedragen eerbetoon altijd af, waarbij hij aangaf dat het om de verdiensten van alle medewerkers gaat”, aldus de officiële verklaring.
Vandaar dat het niet erg is, dat het overlijden vorige week woensdag en de begrafenis gisteren niet op de ondernemingswebsite zijn gemeld. Karl zou niet anders wensen.