Aldi bijna net zo groot als Waitrose
Dit blijkt uit de jongste cijfers van Kantar Worldpanel, dat de voortdurende groei van de discounters op de Britse markt nu al betitelt als ‘bekende trends’. En al net zo bekend is de trend dat marktleider Tesco en het in de problemen geraakte Morrisons het meeste te lijden hebben van het discountsucces.
Aldi slaagde erin om de omzet in 12 weken tot 20 juli met liefst 32 procent te groeien. Met de spectaculaire 1,1 procentpunt toename van het marktaandeel is Aldi UK nu goed voor 4,8 procent van de totale verkopen aan levensmiddelen op de Britse markt. Het is een record voor Aldi, dat nu als zevende Britse retailer amper kleiner is dan ‘good old’ Waitrose (met een marktaandeel van 4,9 procent).
Waitrose wist het marktaandeel met een bovengemiddelde omzetgroei van 3,4 procent iets te verbeteren, net genoeg om het aanstormende Aldi vooralsnog nipt voor te blijven. Ook Lidl vestigde een record met 20 procent hogere verkopen in de 12-weekse periode. Het marktaandeel van Lidl is nu met 3,6 procent hoger dan ooit.
Nieuwe investering van 760 miljoen euro
Het record-marktaandeel en de snelle groei geeft Aldi UK zoveel vertrouwen, dat de traditioneel gesloten discounter eindelijk heeft ingestemd met een interview. Daarin geven de twee managing directors, de Brit Matthew Barnes en de Duitser Roman Heini, aan dat Aldi een nieuwe investeringsronde doet van 760 miljoen pond om verder te groeien op de Britse markt.
Barnes en Heini werken al 17 jaar bij Aldi, waar ze ooit begonnen als trainees. Sinds 2010 leiden zij samen de Britse operatie. De miljoeneninvestering heeft betrekking op winkelverbouwingen, zestig nieuwe winkels in 2015 en een nieuw distributiecentrum. Bovendien zal Aldi in de Londense regio een tweede gemakswinkel openen. Aldi opende in april 2013 een eerste gemakswinkel als test.
‘Online is verre van succesvol’
De investeringen zullen tot verdere groei moeten leiden, en beide Aldi-managers verklappen nu al dat Aldi UK in september opnieuw klinkende jaarcijfers zal presenteren. Naar verwachting zullen de jaarverkopen ruim 25 procent hoger liggen, op een niveau van 6,3 miljard euro.
“Niemand doet wat wij doen”, stelt Heini, verwijzend naar het assortiment van 1500 units, terwijl de concurrerende servicesupers ruim 40.000 units voeren. “Ik ben blij dat wij niet die gigantische complexiteit hebben van grote assortimenten en van online, wat verre van een bewezen winstgevend business model is. Bij ons draait alles om de eenvoud en we zitten dicht op de markt. Vandaar dat de offline retail nog steeds het snelst groeiend is.”
Voor Aldi en voor Lidl is dit laatste ontegenzeggelijk waar, maar voor veel andere Britse retailers is dat zeer de vraag.