Het bekende chips(huis)merk Pirato verdwijnt uit de winkelrekken: Aldi kiest ervoor om de internationale merknaam Sun Snacks ook in België voor chips te gebruiken. Ook andere huismerken gaan met pensioen.
Stroomlijnen
Aldi wil zijn aantal huismerken reduceren en stroomlijnt het assortiment over de verschillende landen heen. Daarom worden alle chips en zoutsnacks vanaf volgend jaar Sun Snacks, bericht Het Nieuwsblad. “Aldi werkt aan een uniformisering van zijn huismerken in Europa. In de Belgische winkels gaat het privatelabelassortiment de komende jaren evolueren van 160 naar 55 huismerken. Het aantal producten blijft wél gelijk”, zegt woordvoerder Jason Sevestre aan RetailDetail.
Pirato wordt pas begin volgend jaar afgevoerd, maar Aldi kondigt het nu al aan op de verpakking om klanten met de beslissing vertrouwd te maken. Er volgen trouwens nog wijzigingen: het Italiaanse assortiment gaat van vier huismerken naar één, Cucina Nobile. Het eindejaarsassortiment Excellence wordt Gourmet Finest Cuisine. Tandil blijft Tandil, maar wordt wel gemoderniseerd.
De discounter zegt de herkenbaarheid te willen verhogen, maar gaat ook voor eenvoud en efficiëntie om de kosten te drukken. Ook Vlerickdocent Gino Van Ossel ziet schaalgrootte als voordeel. Nu kan Aldi voor overal dezelfde verpakkingen inkopen, wat natuurlijk de kosten drukt. Of er ook een andere producent de chips zal leveren, weet Aldi België op dit moment nog niet. Vandaag is de leverancier in ieder geval Roger&Roger, de producent van heel wat huismerkchips en van Croky.