Een voormalig drugsmiljonair of een football-speler laten koken? Aldi toont zich van zijn coolste kant op Youtube: sociale media moeten de discounter aansluiting helpen vinden bij de jongere generaties.
Doel: Youtube-mediahuis worden
Aldi toont zich van een ongeziene kant: niet alleen begraven Nord en Süd na ruim een halve eeuw de strijdbijl, Aldi Nord stort zich ook op sociale media. Vooral op Youtube denkt Aldi het verschil te kunnen maken: de discounter werkt op de Duitse thuismarkt samen met een tiental influencers, zegt marketingdirecteur Gianfranco Brunetti aan Lebensmittel Zeitung.
De online talkshow “A Taste Of” is een eerste, gesmaakte test. Vorig jaar bracht Aldi Nord verschillende afleveringen uit, met als gasten onder andere de voormalige drugsmiljonair Ahmed Sharif en Sebastian Vollmer, Duitslands bekendste American Football-speler. Sharif heeft vandaag een succesvol kookprogramma op Youtube. In oktober kreeg de serie een bronzen Effie-marketingprijs voor effectieve reclame en dit jaar wordt het een permanente serie.
Aldi wil vooral de generaties ‘Y’ en ‘Z’ op die manier aanspreken. Eerder was de supermarktketen al actief op Facebook, Instagram, Twitter en zelfs TikTok, maar Brunetti gaat nu voor een fijnmazigere aanpak. Elk kanaal is relevant om de zichtbaarheid bij jonge doelgroepen te vergroten, klinkt het, maar het zwaartepunt ligt momenteel bij Youtube. Elke video levert de discounter zowat 300.000 views op. Samen met Aldi Süd is er ook al een gamingkanaal op het videoplatform. “We willen een mediahuis op Youtube worden”, zegt de marketeer.