Na amper vijf jaar doet Alibaba de hypermarktgroep Sun Art alweer van de hand en incasseert daarbij een verlies van 1,5 miljard euro. Vorige maand verkocht de Chinese retailgroep ook al warenhuisketen Intime, toen met 1,2 miljard euro verlies.
Liever kwijt dan rijk
In 2020 kocht Alibaba de warenhuizengroep Sun Art Retail van Auchan, dat toen – midden in de coronacrisis – besloot om zich terug te trekken uit de Chinese markt. Nu geeft het e-commercebedrijf de 466 hypermarkten en enkele warenhuizen zelf op: Alibaba verkoopt de dochteronderneming aan de Chinese investeringsgroep DCP Capital voor omgerekend 1,5 miljard euro.
Voor Alibaba betekent de transactie alweer een fors verlies, want de groep betaalde destijds drie miljard euro voor de hypermarkten. Niet alleen is dat typerend voor de economische terugval die China de laatste jaren doormaakt, maar Alibaba is ook dringend op zoek naar vers kapitaal en wil zich weer concentreren op e-commerce als kernactiviteit.
Door zich terug te trekken uit fysieke retail wil Alibaba sterker staan in de concurrentiestrijd met TikTok-eigenaar ByteDance en Temu-holding Pinduoduo. Alibaba verkocht in december ook al de meer dan 350 warenhuizen van Intime.