Ook Nestlé springt nu op de kar om plastic afval terug te dringen: de voedingsgigant belooft tegen 2025 enkel nog recycleer- of herbruikbare verpakkingen te gebruiken. Greenpeace verkiest een totale ban op plastic verpakkingen voor eenmalig verbruik.
Doelstellingen zonder cijfers
Voedingsbedrijven voelen wereldwijd de druk om niet-duurzame plastics uit hun verpakkingen te halen. Slechts enkele weken nadat Starbucks zijn NextGen Cup lanceerde, een wedstrijd waarmee de koffieketen binnen drie jaar een volledig herbruikbaar koffiebekertje op de markt wil brengen, laat ook Nestlé – een andere grootverbuiker van plastics – van zich horen. Het Zwitserse voedingsbedrijf maakte gisteren bekend dat het tegen 2025 enkel nog recycleer- of herbruikbare plastics wil gebruiken.
“We experimenteren vandaag al met lichtere kleuren voor onze plastic verpakkingen, want die zouden de recyclage ervan vergemakkelijken,” stelde Duncan Pollard, duurzaamheidsexpert bij Nestlé. Het bedrijf kondigde ook aan dat het de combinatie van verpakkingsmaterialen zou vereenvoudigen en het gebruik van recycleerbare plastics zou aanmoedigen.
Voor milieu-organisatie Greenpeace gaan de beloftes van Nestlé niet ver genoeg: “Een bedrijf van deze omvang en met een dergelijke impact op het leven in de oceanen zou zich duidelijke, kwantificeerbare doelstellingen moeten kunnen stellen,” vindt de Zwitserse Greenpeace-woordvoerder Yves Zenger: “In plaats van niet-recycleerbare plastics terug te dringen, zou Nestlé beter nadenken over een manier om plastics voor eenmalig gebruik volledig uit de wereld te bannen.”
Eerder dit jaar beloofde Nestlé’s belangrijkste concurrent Unilever nog om tegen 2025 zo’n 25% meer gerecycleerde plastics te gebruiken en een derde minder materialen te gebruiken voor zijn verpakkingen.