RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven XXL Nutrition
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Alle retailers gaan straks met AI Agents aan de slag”

icon
Food19 maart, 2025
XXL Nutrition

XXL Nutrition, een specialist in hoogwaardige voedingssupplementen voor professionele en recreatieve sporters, automatiseert zijn klantenservice met AI-tools van CM.com. Na de slimme chatbots breekt het tijdperk van de ‘AI Agents’ aan.

Klantenservice verbeteren met AI

Meer mensen zijn sinds de lockdowns beginnen sporten, waardoor de vraag naar aangepaste voeding sterk is gestegen. Daardoor is XXL Nutrition de laatste jaren hard gegroeid: de grootste aanbieder van sportvoeding en supplementen in de Benelux verkoopt zowel via retailpartners als rechtstreeks aan de consument en is nu ook actief in Duitsland. Het groeipotentieel is groot, maar om die groei aan te kunnen, had het bedrijf nood aan nieuwe, meer performante tools op het vlak van klantenservice.

Daarom ging XXL Nutrition aan de slag met Mobile Service Cloud, de klantenserviceoplossing van CM.com, marktleider in de Benelux op het vlak van AI driven conversational software, vertelt marketingverantwoordelijke Jurgen Verheijen van CM.com. “Die oplossing hebben we voor hen verder uitgebreid door er AI-mogelijkheden aan toe te voegen.”

Virtuele medewerker

Een interne AI-assistent vergemakkelijkt het werk voor de medewerkers: wanneer een vraag van een klant binnenkomt, geeft de AI-assistent een samenvatting van het gesprek en stelt al enkele antwoorden of adviezen voor. Klantenservicemedewerkers worden zo echte sportvoedingsadviseurs.

“Daarnaast hebben we ook AI ingezet om een chatbot op te zetten: de virtuele medewerker RenAI, genoemd naar oprichter René van der Zel.” Die chatbot kan antwoorden op vragen over producten, de status van bestellingen en leveringen, of retourneren bijvoorbeeld. Zo’n chatbot vergt uiteraard de nodige input en uitvoerige tests voor hij live kan gaan. “De meeste antwoorden waren echt goed, maar er was toch extra input nodig af en toe.” De lessen die XXL Nutrition daaruit leerden, zal het bedrijf delen op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, op 27 maart.

“Van generatieve AI naar agentic AI”

“We gaan nu een stap verder: recent hebben we met CM.com een AI agent gelanceerd, HALO. We gaan daarmee van generatieve AI naar agentic AI”, vertelt Verheijen. “Dat is artificiële intelligentie van de volgende generatie. Generatieve AI genereert output op basis van de input die je hebt ingevoerd, zoals ChatGPT dat doet. Daar komen best goede antwoorden uit, maar agentic AI gaat nog een stap verder: zo’n agent kan ook taken uitvoeren, bijvoorbeeld bepaalde tools aanspreken.”

Je zegt de chatbot in welke documenten hij het retourbeleid kan terugvinden, in welke tool hij de orders kan nakijken. Daar kan die agent dan autonoom informatie uit halen. “Als een klant vraagt naar de status van zijn order dan kan die agent bijvoorbeeld op basis van het e-mailadres het order terugvinden. Wil de klant het order annuleren, dan kan de AI-agent dat uitvoeren.”

Aan de slag

“Dit is de volgende automatiseringsslag. Veel Amerikaanse bedrijven zijn al bezig met agentic AI. In Europa is CM.com een voorloper. Er zijn nu de eerste kleine cases. XXL wordt er daar één van. Elke rol binnen een organisatie gaat straks een AI-agent gebruiken om veel repetitieve of minder leuke taken te automatiseren”, weet Verheijen.

Leren hoe retailers aan de slag kunnen met generatieve én agentic AI? Op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, op 27 maart in Antwerpen, delen Bram van de Loo van XXL Nutrition en Max Goudsmet van CM.com hun ervaringen. Ook sprekers van Bol, Decathlon, Kruidvat, Tom & Co, Torfs en Wero betreden die dag het podium. Klik op de knop hieronder voor meer info en tickets.

Ik kom naar het Omnichannel & E-Commerce Congress op 27 maart
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN