Zowel in Europa als in de Verenigde Staten wil Amazon vanaf volgend jaar de boodschappen gaan bezorgen voor andere supermarktketens. Daarmee begeeft de retailer zich op het terrein van de fietskoeriers en flitsbezorgers.
Meer keuze en gemak
Britse consumenten met een Prime-abonnement kunnen al een tijdje de boodschappen die ze online bestellen bij supermarktketens Morrisons en Co-op nog dezelfde dag laten bezorgen door koeriers van Amazon Flex – een op Uber geïnspireerd crowdshippingplatform. Die bezorgdienst, intern gekend als Amazon Fresh Marketplace, zou de internetgigant volgens online nieuwsplatform The Information volgend jaar willen uitbreiden naar andere Europese landen en naar de VS.
Meer details over de plannen wil Amazon nog niet kwijt. Wel gaf het bedrijf een algemene reactie aan Engadget: “Onze focus ligt op het bieden van de best mogelijke ervaring aan Amazon-klanten als het gaat om boodschappenbezorging, of dat nu is van Amazon Fresh, Whole Foods Market of van lokale winkels zoals Bartell’s in Seattle, Morrisons in Londen of Monoprix in Parijs,” aldus een woordvoerder. “Partnerschappen met andere foodretailers stellen meer klanten in staat om online te winkelen en stellen ons in staat om Amazon Prime-leden meer keuze, waarde en gemak te bieden, terwijl onze partners profiteren van een grotere zichtbaarheid van hun selectie en service.”
Met het nieuwe boodschappenplatform zou Amazon frontaal de concurrentie aangaan met quick commerce-bezorgers zoals Gorillas en Flink, of met de Amerikaanse personalshopperdienst Instacart.