Amazon mag zich in het Verenigd Koninkrijk officieel een supermarktketen noemen, al wil het Amerikaanse platform dat zelf hoegenaamd niet. De concurrentiewaakhond plakte het label op om oneerlijke handelspraktijken te voorkomen.
Regels rond leveranciersrelaties
Amazon wordt stilaan een grote jongen in de Britse foodretail: de totale omzet uit voedings- en kruidenierswaren heeft de grens van een miljard pond doorbroken. Voor de Britse mededingings- en marktautoriteit (CMA) was dat het teken om in actie te komen: elke Britse retailer die voor meer dan een miljard aan boodschappen verkoopt, wordt als foodretailer beschouwd en moet dan ook aan ‘The Code’ (voluit Groceries Supply Code of Practice) gehoorzamen.
Die code is een set regels rond het afsluiten en opzeggen van contracten met leveranciers, om de toeleveranciers van supermarktketen te beschermen tegen uitbuiting en oneerlijke handelspraktijken. Zo bepaalt de code onder andere dat retailers hun leveringscontracten niet plots mogen veranderen. Bij het stopzetten van een samenwerking moeten supermarktketens een reden geven en een passende opzegtermijn respecteren. De naleving wordt opgevolgd door een onafhankelijke arbiter, waar leveranciers ook terechtkunnen met klachten.
“Huiveringwekkend precedent”
Op voorhand was Amazon sterk gekant tegen de mogelijke erkenning. Het bedrijf zou het een “huiveringwekkend precedent” hebben genoemd, aldus the Financial Times, en hebben tegengeworpen dat de Britse foodafdeling (de vennootschap Fresh & Wild) geen miljard, maar ‘amper’ honderd miljoen pond omzet draait met slechts zeven winkels.
De Britse concurrentiewaakhond volgde die redenering niet, omdat ook vennootschap Amazon EU kruidenierswaren verkoopt in het VK. Amazon heeft in het land vijftien Amazon Fresh-supermarkten, zeven Whole Foods-vestigingen en één Amazon Go. Daarnaast werkt het bedrijf van Jeff Bezos in het Verenigd Koninkrijk samen met Britse supermarktketen Morrison’s en heeft het een minderheidsbelang in Deliveroo.
Gelijk speelveld, ook online
“Huishoudens in het hele Verenigd Koninkrijk maken steeds meer gebruik van Amazon om levensmiddelen en andere essentiële artikelen te kopen. Het besluit van vandaag om Amazon aan te wijzen, helpt om te zorgen voor een gelijk speelveld voor bedrijven die actief zijn in de levensmiddelensector nu de koopgewoonten van mensen evolueren”, aldus Adam Land van concurrentiewaakhond CMA.
“Deze regels betekenen dat de duizenden bedrijven die aan Amazon kruidenierswaren leveren, nu beschermd zijn tegen mogelijke oneerlijke handelspraktijken”, besluit Land. “We streven ernaar om succesvolle, langdurige relaties op te bouwen met onze leveranciers en kijken ernaar uit om samen te werken met de Groceries Code Adjudicator,” gaf een woordvoerder van Amazon dan maar uiteindelijk toe.