In Ealing (Londen) heeft Amazon zopas een eerste buitenlandse winkel geopend met “Just Walk Out”- technologie. In tegenstelling tot wat verwacht werd, gaat het niet om een Go-gemakswinkel, maar om een Fresh-supermarkt.
Kleine supermarkt
Amazon lanceerde het Fresh-concept vorig jaar in het Californische Woodland Hills. De nieuwe winkel in Londen sluit daar volledig bij aan en is dus eerder een supermarkt dan een zogenaamde ‘convenience store’ of gemakswinkel. Op technologisch vlak is de winkel dan weer identiek aan een Go. Klanten hoeven bij het binnenkomen enkel een streepjescode te scannen die wordt weergegeven in de app van de Amerikaanse retailer. Nadat ze klaar zijn met winkelen, kunnen ze de supermarkt weer verlaten, want de afrekening gebeurt volledig automatisch.
Sinds de start van de eerste Go, heeft Amazon de technologie, die bestaat uit honderden camera’s en sensoren en gebruikt maakt van kunstmatige intellingentie, nog sterk verbeterd. Daardoor kan het systeem nu ook overweg met klanten die kiezen uit bijvoorbeeld verschillende boeketten bloemen, tijdschriften of wenskaarten, schrijft de BBC.
Als onderdeel van de winkelopening heeft Amazon ook het huismerk “Our Selection” gelanceerd, voor premiumproducten zoals desserts. Daarnaast werkt de webgigant voor een aantal producten ook samen met Morrisons en Booths. De winkel bevat tevens een stand waar online bestellingen afgehaald kunnen worden. De totale winkeloppervlakte bedraagt ongeveer 230 m².