Amazon zou plannen hebben om enkele ‘warenhuisachtige’ winkels te openen in de Verenigde Staten. Het e-commercebedrijf hoopt zo zijn bereik uit te breiden in de verkoop van onder meer kleding, huishoudelijke artikelen en elektronica.
Huismerken
De eerste Amazon-warenhuizen zouden in Ohio en Californië komen, meldt The Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen. De nieuwe winkels zouden ongeveer 2.800m² groot zijn, en dus kleiner dan de meeste warenhuizen, die doorgaans drie keer groter zijn.
Het aanbod zou wel vergelijkbaar zijn, met veel aandacht voor kleding, meubels en elektronische apparaten. Verwacht wordt dat de huismerkproducten van Amazon een prominente plaats zullen innemen in het concept.
Fashion
Via de fysieke winkels kan Amazon consumenten in staat stellen om producten uit te proberen alvorens ze te kopen. Met name voor kleding kan dat erg nuttig zijn, aangezien het online kopen van kleding toch vaak tot frustraties leidt over de maten en pasvormen. Dit jaar groeide Amazon uit tot de grootse kledingretailer van de Verenigde Staten, ten koste van grote rivaal Walmart. De winkels geven de e-commercereus bovendien de mogelijkheid om andere producten uit het gigantische assortiment in de kijker te plaatsen.
De voorbije jaren heeft Amazon zijn ‘fysieke voetafdruk’ stelselmatig uitgebouwd naar nieuwe markten. De eerste stenen winkel, een boekenwinkel, werd in 2015 geopend in Seattle. Vandaag heeft het bedrijf meer dan 20 boekenwinkels en enkele tientallen 4-star stores, winkels die gadgets verkopen, van elektronica tot keukenproducten.
Nadien stortte het bedrijf zich op de kruideniersmarkt, in eerste instantie met de overname van Whole Foods. Later kwamen daar nog kassaloze Go-gemakswinkels en meer conventionele Fresh-supermarkten bij.