De Amerikaanse online retailer Amazon gaat in één van de komende weken op de proppen komen met eigen huismerken voor voedingsproducten. Het is de eerste keer dat Amazon eigen merken lanceert in de foodsector.
Lucratieve markt
Amazon werkt al verschillende jaren aan de ontwikkeling van de eigen merken en volgens bronnen staat het nu dicht bij de lancering van een aantal huismerken voor voedingsproducten. Dat schrijft de Wall Street Journal. Zo zou het onder andere thee, koffie, babyvoeding en noten gaan verkopen, maar ook eigen luiers en wasmiddelen. De eerste producten moeten nog voor het einde van volgende maand online verschijnen.
De markt voor huismerken is dan ook bijzonder lucratief. In de Verenigde Staten haalden ze in 2015 een omzet van 118,4 miljard dollar (104,5 miljard euro), een stijging van 2,2 miljard dollar (1,9 miljard euro) ten opzichte van een jaar eerder. Amazon mikt bovendien op markten die een hogere winstmarge beloven.
De huismerken zullen wel niet onmiddellijk voor iedereen beschikbaar zijn. Enkel Amazon Prime-abonnees zouden de kans krijgen om ze aan te kopen. Ondertussen zouden er al meer dan 50 miljoen bezoekers van Amazon over zo’n abonnement beschikken.