Amsterdam wil de minimagazijnen van waaruit flitsbezorgers als Gorillas en Flink opereren, sluiten als ze zich in woonwijken bevinden. Ze zouden te veel overlast veroorzaken.
In strijd met bestemmingsplan
Inmiddels telt Amsterdam al een dertigtal zogenaamde dark stores, maar het regent klachten van omwonenden over de overlast die flitsbezorgers veroorzaken. De klachten gaan niet alleen over geluidhinder, maar ook over de vele bezorgfietsen, de bevoorradingen waardoor straten geblokkeerd worden en zelfs intimidatie.
Daarom is Amsterdam nu begonnen met de sluiting van de magazijnen. Reeds deze week zal een eerste dark store een brief in de bus krijgen, met de melding dat hun activiteiten strijdig zijn met het bestemmingsplan. “Dit is de eerste vestiging die zo’n brief krijgt, maar zeker niet de laatste”, zegt een gemeentewoordvoerder tegen het FD. “Ik sluit niet uit dat alle dark stores moeten verkassen naar industrieterreinen.”
Afwegingskader
Amsterdam werkt intussen ook aan een zogenaamd afwegingskader, waarin regels worden vastgelegd waar flitsbezorgers op bepaalde locaties aan moeten voldoen. Dat kader zou in het eerste kwartaal van volgend jaar af zijn en moet sluitingen in de toekomst een stuk eenvoudiger maken.
Ook in andere Nederlandse steden neemt de overlast door flitsbezorgers toe, om dat ze zich ongestoord in bedrijfspanden kunnen vestigen zonder een exploitatievergunning en een mobiliteitsplan in te dienen. Momenteel bestaat er geen wettelijk kader om dat te verhinderen. Daarom is Rotterdam van plan om de juridische definitie van detailhandel te herzien.