Het marktaandeel van de supermarktformules van Colruyt Group staat onder druk in België. Dat komt onder andere door de heropleving bij Delhaize, waar het aantal zondagsopeningen sterk is toegenomen.
Pleidooi voor gelijk speelveld
Het gezamenlijke marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Spar en Comarkt in België is sinds het begin van het boekjaar lager dan vorig jaar. Dat meldde Colruyt Group woensdagavond op haar Algemene Vergadering. De daling is deels te wijten aan een moeilijke vergelijkingsbasis: een jaar eerder konden de winkels nog profiteren van stakingen en onrust bij concurrent Delhaize, maar daar is de rust intussen teruggekeerd.
Bovendien opent die laatste steeds meer winkels op zondag, nu ze door zelfstandigen worden uitgebaat. De marktleider voelt de impact daarvan en pleit daarom opnieuw voor een vermindering van het aantal paritaire comités: “Ik blijf pleiten voor een gelijk speelveld tussen de bedrijven. Elke formule heeft zijn plaats in het landschap, maar de verschillen in bijvoorbeeld verloning blijven moeilijk te verantwoorden voor de werknemers. We sturen dan ook aan op een modernisering die het aantal paritaire comités vermindert en te grote verschillen wegwerkt”, aldus CEO Stefan Goethaert. Voor Colruyt is het openen van filialen op zondag immers erg duur. De Okay Compact-stadswinkels van de groep openen al wél op zondag, net als de meeste zelfstandige Spar-supermarken.
Terugvechten
Naast Delhaize winnen ook Albert Heijn, Jumbo en Intermarché marktaandeel in België, terwijl Carrefour zegt stand te houden. Dat illustreert hoe groot de concurrentiedruk vandaag wel is. Colruyt vecht terug, onder andere door zijn promoties meer in het oog te laten springen en te blijven inzetten op zijn laagsteprijsbelofte, aldus COO Food Retail Jo Willemyns. Hij wees ook op het interessante potentieel voor Colruyt Group binnen de B2B-markt. Deze week opende de eerste Waalse vestiging van Colruyt Professionals de deuren. Het bedrijf wil een tiental van die winkels voor professionele klanten openen.
Ook in de steden, waar Colruyt Group historisch altijd minder sterk vertegenwoordigd was, zet de retailer verdere stappen. Zopas nam de groep een participatie in lunchketen BON om sterker te staan in het gemakssegment. De producten worden al verkocht in de Okay Compact-stadswinkels.