RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen AnalyseFranchiseHerstructurering
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Geen weg terug voor Delhaize

icon
Food8 augustus, 2023

Dat de franchisering van 128 geïntegreerde supermarkten bij Delhaize nu écht van start gaat, biedt alle betrokkenen het voordeel van de duidelijkheid. De foodretailer zet wel degelijk door, al zal het tempo flink hoger moeten.

Opsteker

De aankondiging van Delhaize, afgelopen maandag, riep uiteenlopende emoties op bij de betrokkenen. Op het hoofdkantoor overheerst wellicht opluchting, omdat de grote franchiseoperatie nu eindelijk écht van start gaat. Na maanden van heviger dan verwachte protestacties en gigantisch omzetverlies is dat een opsteker. De retailer kan nu aantonen dat kandidaat-overnemers dan toch niet worden afgeschrikt door vermeende wurgcontracten en dreigementen van actievoerders, die beloven de boel te laten verrotten.

Dat het eerste lijstje overnemers met vijf aangeslotenen, vijf medewerkers en vijf “externe” partijen een verdacht evenwichtige afspiegeling is van de drie types ondernemers waar Delhaize op rekent, zal wel geen toeval zijn. Dat is slimme communicatie die moet bewijzen dat de business case klopt – en die het vertrouwen moet opkrikken. Het kan er ook op wijzen dat Delhaize wel degelijk heel wat meer achter de hand houdt, ondanks stemmingmakerij over “massaal afhakende” kandidaten. Dat vernemen we de komende maanden wel.

Enorme uitdaging

Trots en enthousiasme horen we bij de overnemers, die een sterke band hebben met het merk Delhaize en overtuigd zijn van het potentieel van “hun” winkel. Ze spreken verzoenende taal naar de betrokken medewerkers. Het wordt hoe dan ook een hele klus om het moreel weer op te krikken en de teams te motiveren.

Opmerkelijk daarbij is dat dit eerste lijstje meteen enkele van de moeilijkste winkels in het hele dossier bevat: voor de deuren van Brusselse vestigingen als Hankar en Flagey vragen de medewerkers al maanden aan de klanten om solidariteit te tonen door de winkel te boycotten. De omzet is er gekelderd, de sfeer totaal verziekt. Hier is de uitdaging enorm. Dat houdt ondernemers niet tegen om er toch vol voor te gaan. Ze laten zich niet intimideren, wat van lef getuigt en van een sterk geloof in de winkels en het merk Delhaize.

Voordeel van de twijfel

Bij de bonden overheerst verontwaardiging, uiteraard. De illusie dat Delhaize bereid zou zijn om over alternatieven voor het franchiseplan te praten, hadden ze al opgeborgen, en de hoop op een sociaal plan voor vrijwillige vertrekkers mogen ze ook opgeven. Ze waarschuwen wel voor nieuwe acties, maar de vraag is hoe groot het draagvlak daarvoor nog is en wat ze ermee willen bereiken.

In de winkels zijn de meningen immers erg verdeeld. In de Vlaamse supermarkten lijken de ploegen bereid om de overnemers het voordeel van de twijfel te gunnen, en er dan maar het beste van te maken. Eerder positief zijn de eerste reacties in Knokke en Ronse, lezen we in de regionale pers. Afwachtend klinken ze in Izegem, Denderleeuw en Deurne. In Nijvel en Brussel weerklonk frustratie en woede. De deuren gingen er opnieuw dicht (maar ze zijn intussen alweer open).

De kop is eraf

Uiteraard is dit nog maar een begin. De eerste vijftien winkels verkopen, dat is een makkie. De volgende vijftien dossiers zullen ook al wel zo goed als rond zijn. De laatste winkels worden wellicht een ander verhaal. Bovendien: aan een gezapig tempo van vijftien winkels per twee maanden raakt die operatie volgend jaar nog niet afgerond. De snelheid moet omhoog. En daarna begint het werk pas écht: medewerkers motiveren, klanten terugwinnen, de supermarkten nieuw leven inblazen na een lange periode van onzekerheid en negatieve pers. En dat in een woelige markt waar de concurrentie enkel nog toeneemt.

Kortom: Delhaize heeft nog geen gewonnen spel. Maar in elk geval: de kop is eraf. Hoe dan ook biedt deze nieuwe fase in het toekomstplan alle betrokkenen het voordeel van de duidelijkheid. Het hek is van de dam: er is nu geen weg meer terug.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    [Interview] “Het is voor shoppers weer interessanter om de boodschappen in België te doen”

    In tijden van harde prijsdiscussies met internationale retailallianties willen de A-merken weg van het conflictmodel: “Onze welvaart staat op het spel.” De prijsverschillen met de buurlanden worden kleiner, ziet BABM.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN