RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: met Foodmarkt tilt Jumbo supermarkt naar hoger niveau

icon
Food3 december, 2014

Een gevaarlijke winkel voor de concurrentie

Het gevaar voor Albert Heijn komt niet vanuit Breda: om te zien met welk kaliber concurrentie de marktleider te maken krijgt, hoeven de Zaanse managers slechts 15 kilometer te reizen, want in Amsterdam-Noord heeft uitdager Jumbo sinds vorige week het begrip supermarkt op een hoger niveau getild.

 

De grote Jumbo Foodmarkt in Breda is weliswaar een mooie winkel, maar voor Albert Heijn is de vorige week geopende Amsterdamse Foodmarkt veel gevaarlijker. Het concept van de Foodmarkt was sinds de opening van de eerste locatie in Breda al bekend, maar dat is een winkel van liefst 6000 m², een formaat waarop in Nederland nu eenmaal niet zoveel locaties beschikbaar zijn.

 

Het gevaar van de Foodmarkt in Amsterdam-Noord zit hem in het veel kleinere formaat: met een vvo van 2600 m² is deze winkel amper half zo groot als de Bredase Foodmarkt. Als de Foodmarkt op dit metrage lukt, komt een veel groter aantal locaties in het land in aanmerking om tot dit innovatieve supermarktconcept te worden (om-)gebouwd. Een uitrol van Foodmarkt zal de concurrentie – en dan in eerste instantie Albert Heijn – treffen.

 

Zelfde beleving op veel minder meters

In Amsterdam is het veel geringere formaat vergeleken met Breda nauwelijks merkbaar. Natuurlijk heeft Jumbo concessies moeten doen, maar die heeft het vooral in de non-food, de droge kruidenierswaren en op de zuivelafdeling gedaan.

 

Foodmarkt snackgroenten“We kijken goed naar de behoeften van klanten in een bepaald marktgebied”, zegt Jumbo-woordvoerder Claire Trügg. “In deze winkel krijgt vegetarisch en de Aziatische keuken meer aandacht en is er minder ruimte voor de Hollandse keuken.”

 

Vers en beleving bepalen 70 procent van het vvo van Foodmarkt Amsterdam, en die heeft niets te lijden gehad onder de uitdaging om de Foodmarkt op een veel geringer metrage toch tot zijn recht te laten komen, daarin is Jumbo – in samenwerking met de winkelontwikkelaars van VBAT – wonderwel geslaagd.

 

Frequenter maaltijdshoppen

Daarmee geeft het dekselse Veghelse familiebedrijf een intelligent antwoord op de verklaring die onlangs in het Verenigd Koninkrijk werd gedaan door Waitrose-topman Marc Price. Volgens Price zijn de weekboodschappen iets van de vorige eeuw, maar is de gemiddelde supermarkt nog steeds daarop ingericht.

 

De moderne consument is naar de mening van Price veel meer op zoek naar beleving en maaltijdoplossingen, en dat veel vaker in de week. Dan heb je geen traditionele supermarkt meer nodig, maar een Foodmarkt – zoals in Amsterdam-Noord, waar je ter plaatse zeer betaalbaar kunt eten of snel een kant-en-klare maaltijd (of maaltijdcomponenten) meeneemt.

 

En als je er dan toch bent, neem je gelijk wat reguliere boodschappen mee en/of je online bestelde artikelen. Een ophaalpunt voor online bestellingen is er in de Amsterdamse Foodmarkt nog niet, maar dat kan wel worden gerealiseerd als Jumbo zich online verder ontwikkelt.

 

Met Foodmarkt zet Jumbo Albert Heijn op achterstand

Foodmarkt is een antwoord op het dilemma zoals Mark Price schetst, een dilemma waaraan de gemiddelde Albert Heijn-winkel zich vooralsnog veel minder weet te ontworstelen. Het grote voordeel van Albert Heijn zit hem in de online expertise die de marktleider inmiddels heeft opgebouwd. Dat is een heel sterk punt, maar tegelijkertijd heeft Albert Heijn nog onvoldoende een antwoord geformuleerd op de Albert Heijn-supermarkt van de toekomst.

 

Die fysieke winkels vormen nu eenmaal de kernactiviteit van Albert Heijn. Op dat vlak heeft Jumbo de marktleider met Foodmarkt nadrukkelijk op achterstand gezet. Het is de blauwdruk voor de toekomstige ontwikkeling van menig Jumbo-supermarkt, of in Veghelse termen “van supermarkt naar versmarkt”, en dat in een omnichannelperspectief.

 

‘Foodmarkt is de kraamkamer voor Jumbo’

Foodmarkt rekken Zo ver wil Jumbo zelf nu nog niet gaan: “We hebben eerder aangegeven dat we in de toekomst tien Foodmarkten willen openen”, zegt Trügg. “Dit staat los van de online ontwikkeling. Foodmarkt is de kraamkamer voor andere Jumbo-winkels. Er worden nu al verschillende elementen van Foodmarkt doorgevoerd in reguliere supermarkten van Jumbo. Per winkel bekijken we welke elementen doorgevoerd kunnen worden.”

 

Foodmarkt is oorspronkelijk ontwikkeld voor de heel grote en nóg grotere metrages. Aanvankelijk dacht VBAT ook dat de tweede Foodmarkt die in Amsterdam zou worden geopend, zeker 8000 m² groot zou zijn. Hoe anders is het gelopen: ten tijde van de opening van de Bredase Foodmarkt speelde online nog geen rol, maar inmiddels is Jumbo toegetreden tot de retailers die nadrukkelijk werken aan het bouwen van een online supply chain.

 

Digitale dimensie van Foodmarkt

“We doen geen uitstpraken over het aantal vierkante meters dat geschikt is voor een Foodmarkt”, zegt Trügg. Het is echter zeer aannemelijk dat het terugschalen van Jumbo’s Foodmarkt naar een veel meer gangbaar formaat van 2600 m² alles te maken heeft met de digitale toekomst van een aanzienlijk deel van de toekomstige levensmiddelenomzet.

 

Jumbo denkt terdege na over manieren waarop fysieke winkels zich in een steeds meer digitale toekomst zullen ontwikkelen. Tegelijkertijd moet het sterk inzetten op de ontwikkeling van online expertise.

 

Bij Albert Heijn is de situatie precies omgekeerd: daar bestaat al veel online kennis en moeten de strategen en formulemanagers een antwoord vinden op de vraag hoe ze in hun kernactiviteit van buurtwinkels weer meer klanten en hogere kassa-aanslagen kunnen realiseren. De identieke groei van Albert Heijn daalt immers,en als er in de buurt van een gemiddelde Albert Heijn-winkel een Foodmarkt opent, wordt de positie van Albert Heijn er niet beter op.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 mei, 2025
    Inkoopalliantie van Colruyt en Superunie benoemt algemeen directeur

    Vasco International Trading, de inkoopalliantie van Colruyt Group, Superunie en Coop Group, heeft Ewa Jankowiak benoemd tot algemeen directeur. De Poolse komt over van Danone.

  • Het distributiecentrum voor e-commerce dat Delhaize in 2025 opende in Vorst
    icon
    Food12 mei, 2025
    Delhaize lanceert aanval op Collect&Go vanuit nieuw DC

    Met een nieuw distributiecentrum voor e-commerce wil Delhaize marktleider worden in het afhalen van online bestellingen. Ook franchisenemers kunnen deze dienst nu aanbieden.

  • icon
    Food12 mei, 2025
    MyPrice-opvolger Prixy sluit in Opwijk en Deurne

    Na drie pogingen gooit de Russische discounter Mere/MyPrice/Prixy de handdoek in de ring. De twee winkels, in Opwijk en Deurne, sluiten op 17 mei de deuren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN