Als de stads- en buurtwinkel het nieuwe strijdtoneel wordt in de supermarktbranche, dan is de overname van de louis delhaize-winkels een slimme strategische zet waarmee Delhaize enkele concurrenten het nakijken geeft.
1. Een markt met potentieel
Gemakswinkels vormen een interessante en groeiende markt voor de grote foodretailers. Doordat ze inspelen op een ander koopgedrag, zijn ze mooi complementair aan de grotere supermarkt: de winkel als koelkast van de impulsieve shopper. Terwijl het supermarktlandschap oververzadigd is, met beperkte mogelijkheden voor expansie, ligt de weg naar groei en consolidatie in buurt- en vooral stadswinkels nog behoorlijk open. Veel louis delhaize-vestigingen bevinden zich op drukke locaties, in de steden, bij tankstations, in treinstations, zelfs op de luchthaven. Daar zit potentieel.
2. Een mooie groeispurt
Voor de grossier die Delhaize de facto geworden is na de verzelfstandiging van alle filialen, komt er een mooi cliënteel bij: 325 (weliswaar kleine) verkooppunten, dat is niet niks. Delhaize neemt zo de kaap van de duizend winkels in België, beent het Carrefour Express-netwerk bij en geeft Colruyt Group het nakijken. Die wil zijn achterstand in de steden de komende jaren wegwerken met een honderdtal nog te openen Okay City-winkels. Dat 25 van de overgenomen winkels filialen in eigen beheer zijn, is geen bezwaar: daar worden wel ondernemers voor gevonden.
3. Interessante categorieën
Het segment van de gemaks- en stadswinkels biedt het bijkomende voordeel dat de prijsdruk er beperkt is en dat het assortiment heel wat producten met interessante marges bevat: denk aan koelverse voeding ‘on the go’, zoals slaatjes, broodjes, snacks en dranken. Met hun bij elkaar opgetelde expertise in deze categorieën, kunnen Delhaize en louis delhaize samen nog stappen zetten.
4. Een gezond bedrijf
Delfood is één van de gezondere onderdelen van de zieke groep louis delhaize, met een bedrijfswinst van zowat 122.000 euro op een omzet van 255 miljoen euro. Diepe putten dempen of zwaar saneren is niet aan de orde. De winkels en hun ondernemers hebben een goede reputatie en een bewezen track record. Schaalvergroting kan de prestaties enkel nog verbeteren.
5. Een vertrouwd merk
Het mooie is dat er met louis delhaize een vertrouwde naam thuiskomt binnen het Delhaize-netwerk. Een knipoog naar de geschiedenis, zoals CEO Xavier Piesvaux het uitdrukt. De Louis Delhaize die zijn naam gaf aan de keten, was immers een broer van de oprichters van Delhaize. De retailer zegt dan ook dat het uithangbord van de overgenomen winkels voorlopig niet zal veranderen. Dat hoeft inderdaad ook niet, het kan zelfs slim zijn om louis delhaize als een apart merk met zijn eigen karakteristieken in de markt te blijven positioneren. Dat vermijdt ook mogelijke territoriumconflicten met bestaande Proxy- en Shop&Go-winkels hier en daar.
Dit alles uiteraard met een slag om de arm: de mededingingsautoriteit moet zich nog uitspreken. Dat zou later dit jaar gebeuren.