COO Mark den Butter vertrekt na amper een jaar alweer bij Ochama, de Nederlandse websupermarkt van de Chinese e-commercereus JD.com. Ook CMO Kayee Tjahjadi-Lam verlaat de jonge start-up. Tot zover de beloofde veroveringstocht…
Hoofdstuk al afgesloten
Mark den Butter kondigt op LinkedIn luid en duidelijk aan dat hij op zoek is naar een nieuwe uitdaging. “Nog een paar dagen en dan zal ik het hoofdstuk JD.com afsluiten”, deelt de COO van Ochama mee. Bij de lancering van het nieuwe Nederlandse webwarenhuis eind vorig jaar was Den Butter nochtans nog hét gezicht van de ambitieuze start-up.
“Het was een ontzettend gaaf avontuur om een nieuw bedrijf vanaf de grond af aan mee op te bouwen in zo een professionele en internationale omgeving! Ik heb vele nieuwe ervaringen mogen opdoen en mijn kennis en kunde flink kunnen uitbreiden”, aldus Den Butter, die niettemin per direct beschikbaar is voor een nieuwe baan.
Veel onder de motorkap
Ook CMO Kayee Tjahjadi-Lam, die een jaar geleden mee aan de wieg stond van Ochama, verlaat het bedrijf, meldt Retailtrends. De Nederlandse dochter van de Chinese e-commercereus JD.com is zo haar uithangbord kwijt. Wel startte begin 2022 Guust van den Eijnden als inkoopdirecteur. De voormalige directeur categoriemanagement bij Ahold Delhaize omschrijft Ochama op zijn LinkedIn-profiel als een start-up met veel middelen, die de Europese retailmarkt wil penetreren met geavanceerde technologie en robotica.
Zo vlot lijkt dat penetreren echter niet te gaan. Aangezien moederbedrijf JD.com op wereldniveau geen gelijke kent op het gebied van AI en automatisering in de retaillogistiek, zit Ochama weliswaar op een enorme logistieke kracht, maar aan de frontend kan het die nog maar moeilijk benutten. In Berkel en Rodenrijs heeft Ochama een volledig geautomatiseerd distributiecentrum, waar robots de rekken tot bij de orderpickers brengen, maar ook nog capaciteit over.
Naar België in het Chinees
JD.com hoopt ter aanvulling de fulfilment voor andere retailers te gaan doen – voor Hunkemoller is dat al het geval – en ging een samenwerking aan met Blokker. In de webshop van Ochama zijn non-foodproducten van Blokker te vinden, terwijl het de bedoeling is dat klanten ook hun bestellingen van Ochama in Blokker-winkels kunnen gaan afhalen. Het webwarenhuis heeft maar vier eigen afhaalpunten, in Leiden, Rotterdam, Diemen en Utrecht. Ook thuisbezorging kan, maar niet voor diepvriesproducten – waarvan Ochama er nochtans veel in het aanbod heeft.
Sinds augustus levert de Chinese websupermarkt ook in België, Frankrijk en Duitsland. Voor bestellingen boven de 79 euro is levering gratis, maar verse of diepvriesproducten worden in het buitenland niet bezorgd. Communicatie rond die buitenlandse lancering was er evenmin, behalve dan een Chinees Wechat-bericht (de Chinese Whatsapp) rechtstreeks vanuit Peking.
Tussen toko en bazaar
Ochama zou momenteel voornamelijk Chinese consumenten bereiken in Europa, en dat is begrijpelijk ook. De vertalingen op het webplatform – dat alleen voor leden toegankelijk is – laten soms nog te wensen over, terwijl de presentatie naar Europese maatstaven eerder rommelig en onoverzichtelijk is. Sportbeha’s en rijstkokers zijn er te vinden tussen de instantnoedels en diepvriesdumplings. Zoekfilters en -functies zijn gebrekkig, het aanbod houdt ergens het midden tussen een Oosterse toko en een bazaar. Er ligt bovendien sterke focus op tijdelijke kortingsacties en koopjes.
Verwachten dat Nederlanders hier hun wekelijkse boodschappen gaan doen, zoals Mark den Butter zich bij de lancering sterk maakte, lijkt voorlopig ijdele hoop. Dat JD.com twee Nederlanders aan het hoofd verliest, is dan ook wellicht geen toeval, maar voor het Europese succes van Ochama vooral geen goed nieuws.
Meer weten over moederbedrijf JD.com en hoe Chinese e-commercespelers hun zinnen zetten op de Europese retailmarkt? Je leest er alles over in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail, genomineerd voor de PIM Marketing Literature Prize 2022.