Met dank aan het internationale succes van Biscoff speculoos en natuurlijke tussendoortjes, gaat Lotus Bakeries verder op z’n elan. De Oost-Vlaamse koekjesfabrikant investeert dit jaar zo’n 100 miljoen euro in bijkomende capaciteit.
Omzet- en winstgroei
Lotus Bakeries realiseerde afgelopen jaar een omzet van 750,3 miljoen euro, een stijging van 13,1%. De groei van 13% in het eerste semester heeft zich dus ook in de tweede jaarhelft doorgezet. Het recurrent bedrijfsresultaat (rebit) steeg met ruim 11% tot 123,8 miljoen euro. De recurrente nettowinst kwam met 93,9 miljoen euro 9% hoger uit dan in 2020.
De belangrijkste productgroep van het concern, speculoos en afgeleide producten zoals ijs en smeerpasta, groeide opnieuw met 15%. Onder meer in China, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland vielen de Biscoff-producten zeer in de smaak. Ook het in 2020 gelanceerde ‘Sandwich Cookie’ – twee ronde koekjes met ertussen een chocolade-, vanille- of speculoospastavulling – kent een enorm succes en is intussen verkrijgbaar in 25 landen.
Investeringsplannen
Met een groei op jaarbasis van 20% kwam de sterkste sprong voorwaarts evenwel van de natuurlijke tussendoortjes van Natural Foods. Merken als Nakd, Kiddylicious en Bear hadden bij het begin van het jaar nog erg te lijden onder de coronamaatregelen, maar herstelden zich nadien spectaculair. De totale omzet van de afdeling bedroeg ruim 140 miljoen euro en maakt nu 22% uit van de groepsomzet.
Omdat Lotus Biscoff nog sneller groeit dan verwacht, is bijkomende productiecapaciteit dringend en noodzakelijk. Daarom zal Lotus Bakeries in België en in de Verenigde Staten dit jaar zo’n 100 miljoen euro investeren in bijkomende productielijnen.