De Franse retailkleppers Auchan, Casino en Schiever gaan in zee met Metro om een nieuwe inkoopgroepering te creëren. Via de alliantie, Horizon genaamd, zullen de supermarktketens zowel in Frankrijk als daarbuiten samen inkopen.
Al schrap voor onderhandelingen 2019
De nieuwe inkoopcentrale moet het volgens de stichtende leden mogelijk maken om in plaats van puur transactiegerichte leveranciersgesprekken meer in overleg, evenwichtig en innovatief te onderhandelen. Met andere woorden, via “het nieuwe geheel van allianties”, zoals het persbericht het stelt, hopen de retailers meer te gaan samenwerken met elkaar en met leveranciers.
Leveranciers vrezen echter net voor meer druk vanuit de retailers, nu deze de koppen bij elkaar steken. Al voor de nieuwe jaarlijkse onderhandelingen voor 2019 wil de inkoopcentrale in werking zijn: de concurrentiewaakhond moet zich voor 18 juli over de alliantie uitspreken en in oktober willen de vier partners ermee van start gaan.
Nationale en internationale relaties
De afgelopen drie maanden zouden eerst tussen Auchan en Casino gesprekken zijn gevoerd, waarna Metro en Schiever erbij zijn gekomen. De spelers sloten akkoorden gesloten op drie domeinen: de relaties met zowel internationale merkleveranciers, met nationale merken als met de agrisector worden voortaan door Horizon onderhouden. Voor kleine en middelgrote ondernemingen, net als individuele landbouwers, zal elke groep de gesprekken nog wel apart voeren.
Vanuit Genève zal de inkoopalliantie gezamenlijk voor alle ketens onderhandelen met internationale merkfabrikanten, in ruil voor meer internationale services. Er zullen ook samen oproepen worden gelanceerd voor huismerkproducten en zelfs op het vlak van algemene kosten. Op nationaal vlak zullen de Franse spelers gezamenlijk onderhandelen met een honderdtal nationale merkfabrikanten.
Steeds meer Franse allianties
Horizon zet meteen de deur open voor andere spelers: de vier stichters verwachten dat er zich snel nog andere partners zullen aansluiten. Als troef noemen ze de geografische complementariteit van de stichtende leden: Metro is actief in 35 landen, Auchan in 17 landen en Casino is buiten Frankrijk nog aanwezig in Zuid-Amerika en aan de Indische Oceaan.
In Frankrijk zijn retailers al een tijdje druk bezig met het smeden van samenwerkingsverbanden en allianties. Eerder raakte ook al bekend dat Carrefour en Système U in vergevorderde gesprekken zijn rond een inkoopverbond. Supermarkten vrezen er de concurrentie van Amazon, die liet weten in te willen zetten op boodschappenleveringen en vers in de Franse markt.