Auchan Retail, de distributietak van de tot Elo omgedoopte Auchan Holding, zag zijn vergelijkbare omzet in de eerste helft van het jaar met 2% dalen. De rentabiliteit ging er wel op vooruit.
Bovengemiddelde terugval in Frankrijk
In de eerste zes maanden van het jaar had Auchan Retail sterk te lijden onder de coronabeperkingen, vooral in de grotere winkelcentra waar de onderneming veel hypermarkten heeft. De opbrengsten bedroegen 14,9 miljard euro, een daling met 2% op vergelijkbare basis. In Frankrijk, waar 60% van zijn omzet wordt behaald in winkelcentra van meer dan 20.000 m², zag de detailhandelaar de opbrengsten dalen met 4,2%, want neerkomt op bijna 300 miljoen euro, schrijft Les Echos.
“40% van de omzetdaling is toe te schrijven aan 10 hypermarkten (van de 117) vanwege hun ligging aan de grens, in tertiaire of toeristische centra”, zegt Yves Claude, die begin deze maand werd aangesteld als niet-uitvoerend voorzitter van de retailtak. In Centraal- en Oost-Europa steeg de omzet wel met 3%. De voorbije twee jaar groeide de online omzet met 45% en vertegenwoordigt nu 7,4% van de totale opbrengsten.
Ondanks de omzetdaling nam de brutobedrijfswinst (ebitda) van Auchan met 3,7% toe tot 594 miljoen euro. In Frankrijk en Rusland steeg de ebitda met respectievelijk 25% en 66%. “Ons herstel, dat meer dan twee jaar geleden begon, is een feit”, besluit Yves Claude.