De verschuiving van omzet van de speciaalzaak naar de supermarkt gaat onverminderd door. Het percentage klanten dat boodschappen doet bij bakker, slager of kaasboer daalde in 2010 sterk, zo blijkt uit cijfers van GfK.
Het aantal huishoudens dat vorig jaar bij de bakker kocht, daalde van 47
naar 44 procent. Bij de slager ging het aantal terug van 34 naar 32
procent, bij de groentewinkel van 29 naar 27 procent, bij de viswinkel
van 17 naar 16 procent en bij de kaaswinkel van 13 naar 12 procent. Vooral jonge consumenten laten de speciaalzaak links liggen. Zij geven de voorkeur aan one-stop-shopping bij de supermarkt.
Supermarkten maakten het niet alleen de speciaalzaak moeilijk, maar
probeerden elkaar vorig jaar ook af te troeven met aanbiedingen en
acties. Dat maakte de consument niet minder honkvast. Gemiddeld bezocht
een Nederlands huishouden 4,65 verschillende supermarktformules, vrijwel
evenveel als een jaar eerder.
Van de supermarkten is Albert
Heijn het meest in trek en Jumbo rukte op ten koste van Super de Boer en
Plus. Lidl zag de klantenkring flink toenemen en passeerde daarmee
vorig jaar nipt concurrent Aldi.