“Goede toekomst voor bakkerswinkels, mits franchising”
Dat zegt directeur Jan Willem Smulders van Bakkerij Schellens in Eindhovens Dagblad. Tot voor kort beschikte het bedrijf, met een centrale bakkerij in Son, over 25 winkels – waarvan tien eigen filialen. Die waren echter te duur om te blijven exploiteren en werden gesloten of afgestoten. Door de operatie zijn twintig banen verloren gegaan.
Doel is nu om naar dertig franchisevestigingen toe te werken. Volgens Smulders, onderdeel van een driemanschap dat samen de nieuwe directie vormt, is er een goede toekomst voor bakkerswinkels, mits die door een ondernemer worden bestuurd. “Wij denken dat we met ambachtelijke producten, een goede service en een breed assortiment nog altijd mensen naar dergelijke winkels kunnen krijgen. Voor kwaliteitsbrood zijn mensen bereid te betalen, zeker als wij ook wat meer nadruk op duurzaamheid en gezondheid gaan leggen”, aldus Smulders.
De onderneming denkt ook te kunnen groeien op de markt van afbakproducten voor hotels, horeca en zorginstellingen. Volgens Smulders is Bakkerij Schellens, dat dit jaar het 75-jarige bestaan viert, een winstgevende onderneming. De nieuwe strategie is het initiatief van investeerder In Between Europa BV, dat sinds augustus vorig jaar de helft van de aandelen van Schellens in handen heeft.