Belchicken koestert hoge Europese ambities: de Belgische fastfoodspeler opent vestigingen in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje.
Snelle expansie
Sinds 2019 kent Belchicken een sterke expansie in België, met al 48 vestigingen – heel wat meer dan de voorlopig achttien vestigingen van de grote internationale rivaal KFC of de veertien van de Turkse concurrent Chitir Chicken, die hier al sinds 2016 actief is.
CEO Fevzi Yildirim ziet het potentieel en wil snel Europa in, zegt hij aan De Tijd: “In 2025 willen we 300 restaurants hebben. We hebben vier vestigingen in Duitsland en er zitten er twee in de pijplijn. In Frankrijk gaan we van een naar twee restaurants. Vanaf volgend jaar willen we vestigingen openen in Nederland, Oostenrijk, Spanje en Italië.”
Ruim aanbod
Snelheid is cruciaal, denkt de topman: in Europa is gefrituurde kip nog lang niet zo populair als in de Verenigde Staten, maar de belangstelling groeit. “Als wij het gat niet vullen, doen onze concurrenten het.” Het succes van Belchicken is mede te danken aan het wat ruimere aanbod, met hamburgers, salades en vegetarische gerechten naast de klassieke fried chicken.
Net als bij de concurrenten worden de restaurants van Belchicken uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Alle restaurants zijn winstgevend: het bedrijf garandeert zijn franchisenemers een ebitda-marge tussen 13 en 20%. Vorig jaar groeide de omzet van de keten met 70% tot 42 miljoen euro.