Bioproducten zijn een luxe die steeds minder mensen zich permitteren in inflatietijd. Dat merken toch de biowinkels, die ook dit voorjaar beduidend minder verkopen.
Terug naar pre-corona
Begin dit jaar noteerden Belgische biowinkels al een historische omzetdaling, en een half jaar later lijkt er nog geen schot in de zaak te zijn. Integendeel: niet alleen geven mensen post-corona meer buitenshuis uit en minder aan gezond thuis koken, maar nu zorgt de hoge inflatie en dalende koopkracht er ook nog eens voor dat mensen verder besparen. Bio wordt daarbij gezien als een luxeproduct.
Vorig jaar gaven Vlamingen 399 miljoen euro uit aan bio, berekende GfK. Het ging toen om een groei van 7% en een stijging van 2,2% marktaandeel naar 2,4% op de totale boodschappenmarkt. Toch was dat al een forse vertraging tegenover 2020, toen de verkoop van bioproducten met liefst 16% steeg. Dit jaar denken bioverkopers terug te vallen op het pre-coronaniveau van 2019, bericht De Tijd. De coronapiek is voorbij.
Conservatiever koopgedrag
“In het eerste jaar van de covidperiode kreeg het bio-assortiment een grote impuls dankzij de verhoogde focus op gezondheid”, klinkt het bij Bio-Planeteigenaar Colruyt Group. Vandaag is er daarentegen “een conservatiever koopgedrag, met de nadruk op prijs”. Het gevolg voor de bioketens? “Het waren moeilijke jaren”, aldus Brusselse biomarktketen The Barn, al komen de klanten er de laatste weken stilaan terug en blijft het jonge bedrijf uitbreiden.
Uitbreiden is noodzakelijk, want de plotse volatiliteit in de biomarkt zorgt voor een heuse consolidatiegolf. Colruyt Group liet in zijn jongste jaarverslag optekenen dat Bio-Planet van de gelegenheid gebruik wil maken om partnerships aan te gaan of zelfs winkels over te nemen. Tegelijkertijd is het Nederlandse Ekoplaza aan een Belgische opmars bezig door sectorgenoten Origin’O en Färm over te nemen.