In de eerste helft van dit jaar stegen de verkopen van Jumbo met 1% naar zes miljard euro. De Nederlandse retailer zegt wel dat de groei zonder “bijzondere effecten” zoals de aflopende tabaksverkoop groter zou zijn.
Afbouw tabak en La Place
In België groeide de omzet in de eerste jaarhelft met meer dan 20% naar meer dan 200 miljoen euro. Die groei kwam er vooral dankzij betere prestaties binnen bestaande winkels, want de expansie met nieuwe winkels loopt trager dan gehoopt in België. De teller staat er momenteel op 33 winkels, al moeten dat er tegen het einde van het jaar 38 worden.
Online stagneert de omzet van Jumbo, maar ook offline presteert de retailer in Nederland erg vlak. Daarvoor verwijst Jumbo in een persbericht onder andere naar prijsverlagingen (dankzij internationale inkoopsamenwerkingen) en de teruglopende verkoop van tabak. La Place verkocht met 71 miljoen euro licht meer dan vorig jaar, maar de restaurantketen wordt binnenkort afgesplitst “vanwege de de focus op Jumbo”, van zodra de Europese Commissie daar goedkeuring voor geeft.
Alles bij elkaar is CEO Ton van Veen tevreden, ondanks de “enerverende tijden binnen retail en in het bijzonder voor supermarkten”. De topman ziet “bij Jumbo de klantaantallen en ook de klanttevredenheid toenemen. Vanuit het verleden weten we dat dit een voorbode is van groei in de nabije toekomst.” In september opent Jumbo zijn eerste Belgische Foodmarkt in Gent: ook die moet helpen om de groei weer te versnellen.