Sligro haalde in 2023 een omzet van 2,86 miljard euro, goed voor 15,2% groei. Toch is dat minder dan analisten verwachtten. Vooral de omzetdaling in het vierde kwartaal in België doet de wenkbrauwen fronsen.
Moeilijk vierde kwartaal
In een tussentijdse update meldt Sligro dat de omzet over 2023 bijna 2,86 miljard euro bedroeg. Op autonome basis kwam dat neer op 8,8% groei. Analisten gingen nochtans uit van 16% groei tot 2,87 miljard euro. Ook is opvallend dat de groei enkel uit de inflatie-effecten (hogere prijzen) en de ombouw van de vroegere Metro-winkels in België komt.
Vooral dat laatste blijkt tegen te vallen. De omzet steeg in Nederland autonoom met 8,6%, met een sterke terugval naar slechts 2,5% in het vierde kwartaal. In België klom de verkoop weliswaar met 75,4% – met dank aan de nieuwe vestigingen – maar de autonome groei bedroeg slechts 11,3%. In het vierde kwartaal kelderde de omzet zonder nieuwe openingen zelfs met bijna 10%.
Nieuwe aanpak nodig
Om kosten te besparen vloog de Belgische directie deze zomer de deur uit, ook al verliest Sligro daardoor volgens Jorg Snoeck de voeling met de Belgische klant. Ook besloot de groothandelaar dit najaar bijna alle producten langs het centrale distributiecentrum in Nederland (bij de hoofdzetel in Veghel) te verdelen, om de transportkosten in België te drukken.
Zelfs de lokale leveringen hevelt Sligro (deels) van de Belgische vestigingen naar Maastricht over. Het nieuws dat de leveringen van de Luikse ex-Metro in Maastricht blijven, zelfs na de renovatie van de winkel, lokte in november een stakingsactie uit. In oktober gaf Sligro aan beleggers toe dat het in België een “nieuwe aanpak nodig” heeft.
Het mislukken van de SAP-implementatie is nog zo’n domper, en een dure. Quasi alle winst van dit jaar gaat verloren aan die mislukking, waarschuwde de groep al: in plaats van België en Nederland op hetzelfde IT-systeem te zetten, krijgt België voorlopig een eigen, oud programma. Wat de gevolgen voor de winstcijfers zijn, deelt Sligro Food Group op 8 februari mee.