RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven MetroSligro
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

België blijft probleem voor Sligro

icon
Food4 januari, 2024

Sligro haalde in 2023 een omzet van 2,86 miljard euro, goed voor 15,2% groei. Toch is dat minder dan analisten verwachtten. Vooral de omzetdaling in het vierde kwartaal in België doet de wenkbrauwen fronsen.

Moeilijk vierde kwartaal

In een tussentijdse update meldt Sligro dat de omzet over 2023 bijna 2,86 miljard euro bedroeg. Op autonome basis kwam dat neer op 8,8% groei. Analisten gingen nochtans uit van 16% groei tot 2,87 miljard euro. Ook is opvallend dat de groei enkel uit de inflatie-effecten (hogere prijzen) en de ombouw van de vroegere Metro-winkels in België komt.

Vooral dat laatste blijkt tegen te vallen. De omzet steeg in Nederland autonoom met 8,6%, met een sterke terugval naar slechts 2,5% in het vierde kwartaal. In België klom de verkoop weliswaar met 75,4% – met dank aan de nieuwe vestigingen – maar de autonome groei bedroeg slechts 11,3%. In het vierde kwartaal kelderde de omzet zonder nieuwe openingen zelfs met bijna 10%.

Nieuwe aanpak nodig

Om kosten te besparen vloog de Belgische directie deze zomer de deur uit, ook al verliest Sligro daardoor volgens Jorg Snoeck de voeling met de Belgische klant. Ook besloot de groothandelaar dit najaar bijna alle producten langs het centrale distributiecentrum in Nederland (bij de hoofdzetel in Veghel) te verdelen, om de transportkosten in België te drukken.

Zelfs de lokale leveringen hevelt Sligro (deels) van de Belgische vestigingen naar Maastricht over. Het nieuws dat de leveringen van de Luikse ex-Metro in Maastricht blijven, zelfs na de renovatie van de winkel, lokte in november een stakingsactie uit. In oktober gaf Sligro aan beleggers toe dat het in België een “nieuwe aanpak nodig” heeft.

Het mislukken van de SAP-implementatie is nog zo’n domper, en een dure. Quasi alle winst van dit jaar gaat verloren aan die mislukking, waarschuwde de groep al: in plaats van België en Nederland op hetzelfde IT-systeem te zetten, krijgt België voorlopig een eigen, oud programma. Wat de gevolgen voor de winstcijfers zijn, deelt Sligro Food Group op 8 februari mee.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    [Interview] “Het is voor shoppers weer interessanter om de boodschappen in België te doen”

    In tijden van harde prijsdiscussies met internationale retailallianties willen de A-merken weg van het conflictmodel: “Onze welvaart staat op het spel.” De prijsverschillen met de buurlanden worden kleiner, ziet BABM.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN