Tegenvallende verkopen, aanslepende softwareproblemen en stijgende loonkosten in België wegen op de winst van horecagroothandel Sligro. Toch wint het bedrijf marktaandeel, zowel in Nederland als in België.
Nettowinst onder druk
Sligro boekte in 2023 een nettowinst van slechts zes miljoen euro, heel wat minder dan de 39 miljoen van in 2022. Begin januari had de horecagrossier al bekend gemaakt dat de omzet met 15,2% was gegroeid naar 2,9 miljard euro, maar die groei kwam zo goed als enkel uit inflatie-effecten en de overname van negen Metro-winkels in België.
En vooral daar gaat het moeilijk: Sligro had erop gerekend om eind vorig jaar op 70% van de oorspronkelijke omzet van Metro uit te komen, maar dat doel werd niet gehaald. Het bedrijf kampt met aanhoudende problemen bij de implementatie van SAP-software. Bovendien stegen de lonen in België als gevolg van de automatische loonindexering met 11%, tegenover 5% in Nederland.
Synergie en kostenbesparingen
Topman Koen Slippens wijst erop dat de grossier in beide markten wel marktaandeel won en dat de servicegraad sterk verbeterde. Het bedrijf is voorzichtig met het doorrekenen van kostenstijging aan klanten, omdat de horeca het niet makkelijk heeft.
De beslissing om te stoppen met aparte directies voor Nederland en België moet zorgen voor meer snelheid en synergie in de organisatie, en ook voor lagere kosten: zowat 150 functies verdwijnen, hoofdzakelijk door natuurlijk verloop.