Jumbo kijkt aftastend naar de Belgische markt, maar “zet de eerstkomende jaren geen concrete stappen”. Dat laat de Nederlandse nummer twee onder de supermarktketens desgevraagd weten in een reactie op eerdere geruchten.
Speculatie
“In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Laat me zeggen dat we het zeker niet uitsluiten”, zo bevestigde CFO Ton van Veen aan Gondola, dat vanochtend met het nieuws uitpakte. Maar hij voegde eraan toe dat de plannen lang niet concreet zijn: “Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn. Het vergt een goeie voorbereiding en strategie als we naar België gaan.” Aan de krant De Tijd bevestigt een woordvoerder intussen dat een komst naar België nu niet aan de orde is, maar wel wordt onderzocht.
Over een mogelijke interesse van de keten om naar ons land te komen, wordt al langer gespeculeerd. Enkele zelfstandige Jumbo-ondernemers gaven eerder te kennen dat ze graag een winkel over de grens zouden willen openen, geïnspireerd door het succes van Albert Heijn met zijn Nederlandse prijzen. Ook voerden Jumbo-medewerkers verkennende gesprekken met Vlaamse supermarktondernemers, maar tot een vervolg heeft dat echter nooit geleid. Evenmin deed Jumbo een bod op de winkels die Albert Heijn en Delhaize moesten verkopen in het kader van hun fusie. Sommige waarnemers menen wel dat er op termijn ruimte voor Jumbo kan ontstaan mocht het enseigne Albert Heijn van de Belgische markt verdwijnen.
Met 580 winkels, een omzet van 6,7 miljard euro en een marktaandeel van 19% is Jumbo de tweede supermarktketen in Nederland, na Albert Heijn. Het familiebedrijf nam vorig jaar restaurantketen La Place over van het failliete V&D en voegt in haar supermarktformules Jumbo Foodmarkt en Jumbo Foodmarkt City horeca-elementen toe, met de mogelijkheid om maaltijden ter plaatse te consumeren.