RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Belgische broodcultuur is duurzaam aan het omslaan naar gezondere alternatieven”

icon
Food14 september, 2021

Wat bezielt een mens om een bar uit de grond te stampen die volledig rond havermout is opgebouwd? Het was een vraag die broer en zus Ewout en Ans Vanmassenhove zich drie jaar geleden amper stelden, toen ze Oats Day Long oprichtten. “We zagen de niche voor een ontbijtconcept dat vroeg open was en een gezond alternatief bood voor de klassieke croissant.”

 

Meer dan havermout alleen

Zeg vandaag niet meer “havermoutbar” tegen Oats Day Long: “We zijn vandaag meer dan havermout alleen”, zegt Ewout Vanmassenhove. “We zijn een ontbijtconcept met focus op haver en alle gezondheidsvoordelen ervan. We merkten gewoon dat er een gat in de markt zat voor een ontbijtconcept dat vroeg genoeg opende en een gezond aanbod had.”

 

De Vanmassenhoves keken echter verder dan hun eigen noden, die niet noodzakelijk betekenen dat er echt een markt is voor een dergelijk concept in ons land. “We zijn uiteraard verder gaan kijken. We zagen vooral dat gelijkaardige concepten in Duitsland en Kopenhagen veel succes boekten.”

 

Op zoek naar expansie

Drie jaar na de start is de conclusie dat ook de Belg het concept van Oats Day Long lust. “De voorbije drie jaar zijn we dusdanig gegroeid dat we op zoek zijn naar expansie”, zegt Ewout Vanmassenhove. “Covid heeft de algemene bewustwording rond gezondheid aangezwengeld. Bovendien zaten we met ons afhaal- en levermodel precies daar waar de markt naar op zoek was tijdens de lockdowns.”

 

Binnenkort krijgt de Gentse vestiging er een Antwerps zusje bij. “Naast de algemene markttrend merken we ook dat er na corona heel wat vastgoed op de markt is gekomen dat zich goed leent voor ons concept op locaties met veel passage, zoals de nieuwe vestiging in Hopland in Antwerpen.” En daar stopt het niet, al willen de Vanmassenhoves zich niet overhaasten: “Er is nog ruimte voor een tweede vestiging in Gent, en we kijken ook naar andere steden zoals Brussel en Leuven. Maar we gaan onszelf niet voorbij hollen.”

 

“Geen hype”

Dezelfde behoedzaamheid etaleren ze ook op retailvlak. “Retail wordt almaar belangrijker binnen onze vestigingen, met een mooie winkel waar klanten meteen producten mee naar huis kunnen nemen die ze net hebben geproefd.” Daar stopt het voorlopig wel: “Onze producten in andere winkels leggen, is nog niet aan de orde.”

 

Vanmassenhove maakt zich geen zorgen dat zijn op haver gebaseerde ontbijtconcept binnenkort niet meer aantrekkelijk is. “Het is geen hype”, maakt hij zich sterk. “België heeft een sterke broodcultuur op ontbijtvlak, maar we zijn ervan overtuigd dat die zoektocht naar gezondere alternatieven echt duurzaam van aard is.”

 

De samenwerking tussen broer en zus in het zakelijke leven loopt overigens prima, dankjewel: “Wij hebben eigenlijk nooit getwijfeld aan de combinatie familie en zaken”, zegt Ewout Vanmassenhove. “We delen dezelfde passie voor een goed concept en een gezonde levensstijl. Het was eigenlijk evident om dit samen te doen. Het voordeel aan ondernemen met je zus is dat je perfect weet wat je aan elkaar hebt.”

 

Tijdens de RetailDetail Day op donderdag 16 september komen broer en zus Vanmassenhove meer duiding geven over hoe ze hun concept toekomstbestendig hebben gemaakt. Het marketingcongres voor de retailbranche verwelkomt onder andere ook sprekers van Colruyt Group, Zeeman, Mars Food, C&A, Foodmaker en Dobbi. Een niet te missen programma!

 

Het wordt een hybride event: er zijn 200 tickets beschikbaar voor deelnemers die het congres coronaveilig ter plaatse willen beleven. Anderen kunnen vanop afstand de livestream volgen. Meer info en tickets vind je via deze link.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food19 mei, 2025
    Voormalig Lidl-topman aan de slag bij Ahold Delhaize

    Tim Bork, voormalig inkoopdirecteur bij Lidl, wordt commercieel directeur bij Ahold Delhaize Europa & Indonesië. De topman belooft zijn “betaalbaarheids-DNA” in te zetten bij zijn nieuwe werkgever.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    [In Beeld] Wasbar opent in Wijnegem Shopping

    Het Belgische horecaconcept Wasbar opent op woensdag 21 mei zijn allereerste locatie in een winkelcentrum: in het hart van Wijnegem Shop Eat Enjoy, recht tegenover McDonald’s.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    Directiewissel bij Bel Benelux en Noord-Europa

    Zowel in de Benelux als in Noord-Europa krijgt zuivelgroep Bel een nieuwe directie. Het bedrijf wil zich nog sterker profileren als belangrijke speler in evenwichtige en duurzame snacks.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN