De verkoop van alcoholvrij bier groeit met dubbele cijfers, melden Belgische supermarktketens. Het fors uitgebreide aanbod speelt in op de vraag naar variatie, maar ook de smaak is sterk verbeterd.
50 referenties in het schap
Bij Delhaize spreekt men van een ware hype: de supermarktketen zag de verkoop van alcoholvrije bieren het afgelopen jaar stijgen met wel 40% in volume en verkocht sinds begin dit jaar al zes miljoen stuks. Mede dankzij het uitgebreide aanbod van wel vijftig referenties kon Delhaize zijn marktaandeel in alcoholvrij vergroten, meldt de retailer in een persbericht.
Andere supermarktketens zien dezelfde trend: bij Colruyt groeide de verkoop van alcoholvrij vorig jaar met 20%, en de eerste zeven maanden van dit jaar met 13%. De marktleider heeft 32 referenties in de rekken en lanceerde eerder deze maand een alcoholvrije variant van zijn populaire huismerkbier Cara. Albert Heijn zag een groei van 25%, bij Carrefour is dat 15%. Aldi verkocht 60.000 blikjes alcoholvrij bier meer in vergelijking met juli vorig jaar, blijkt uit een rondvraag van vrt. Bij brouwer AB InBev steeg de verkoop van alcoholvrij met 20% in het afgelopen kwartaal.
Vergeleken met 2012 geeft een gemiddeld Belgisch gezin nu bijna negentien keer meer uit aan alcoholarme of -vrije bieren, blijkt uit cijfers van statistiekbureau Statbel. Naast het bredere aanbod speelt ook de populariteit van de campagnes “Dry January” en “Tournée Minérale” mee, net als de veranderende consumentengewoonten, de betere smaak en de hogere kwaliteit.