Op hun kop koffie besparen mensen niet, merkt Starbucks na een nieuw recordkwartaal. Ook voor volgend jaar houdt de keten er alle vertrouwen in.
Het mag iets meer zijn
De omzet van Starbucks stoomde vorige kwartaal door tot 8,41 miljard dollar, goed voor een stijging van 3%. Het betekende een recordomzet voor de koffieketen, vooral te danken aan één week in september: het moment Starbucks zijn bekende herfstdrankjes met “pumpkin spice” (pompoenkruiden) introduceerde. Die week was goed voor de beste verkoop ooit.
Hoewel de prijzen in het afgelopen jaar met 6% zijn gestegen, lieten consumenten zich niet afschrikken. Ze kozen integendeel nog meer voor “extraatjes”, zoals slagroom, siroop met een smaakje of een espressoshot erbij. Inmiddels worden 60% van alle dranken die de koffieketen verkoopt zo gepersonaliseerd.
Interim-CEO Howard Schultz ziet in Starbucks “een betaalbare luxe” die klanten zich nog blijven gunnen. Op vergelijkbare basis stegen de verkopen wereldwijd met 7% in de periode juli-september. De groei was weliswaar vooral te danken aan Noord-Amerika, aangezien het coronavirus China deze zomer nog steeds parten speelde.
Steeds jongere klanten
Wel daalde de nettowinst met liefst 50% tot 878 miljoen dollar, met name omdat de keten investeerde in nieuwe winkels en de lonen van werknemers. Het bedrijf kampt met een groeiende vakbondsbeweging, iets waartegen Schultz zich al jaren hevig tegen verzet. 250 van de 10.000 Starbucks-winkels in de VS hebben inmiddels voor een vakbond gestemd. Om dat verder in te dijken, maakte de keten het bereiden van dranken makkelijker met een nieuwe winkelinrichting en trok ze 1,2 miljard dollar uit om de lonen te verhogen.
In het lopende boekjaar verwacht Starbucks dat de wereldwijde vergelijkbare omzet tussen 7% en 9% zal stijgen, vergeleken met 8% in het zojuist afgesloten boekjaar. De koffieketen zegt zeer trouwe klanten te hebben, die ook steeds jonger zijn. Vandaag behoren meer dan de helft van de klanten tot de generatie van de millennials of generatie Z.