Just Eat Takeaway ziet in het noorden van Europa het bestelbedrag weer stijgen, ook al daalde het aantal bestellingen wel. De maaltijdbezorger bespaart op de kosten en verwacht een hogere winst.
Optimistisch
Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en Takeaway.com zag het bruto transactiebedrag in het noorden van Europa stijgen met 6% en in het Verenigd Koninkrijk en Ierland met 4%. Nochtans daalde het totale aantal bestellingen in deze regio’s met 3%: consumenten bestelden dus voor wat hogere bedragen. Dat stemt het bedrijf optimistisch: Just Eat Takeaway mikt voor dit jaar op een aangepast brutobedrijfsresultaat (ebitda) van 310 miljoen euro in plaats van de eerder vooropgestelde 275 miljoen.
Het totale aantal bestellingen daalde met 7% naar 217,9 miljoen, de transactiewaarde daalde met hetzelfde percentage naar bijna 6,5 miljard euro. Bovendien kampt het maaltijdbezorgbedrijf nog steeds met dalende bestedingen in Noord-Amerika en het zuiden van Europa: hier zet het herstel zich trager door. Na de explosieve groei tijdens de pandemie moeten bezorgbedrijven zich aanpassen aan een normalisering van het consumentengedrag. Just Eat Takeaway bespaart op de kosten en overweegt nog steeds een verkoop van het Amerikaanse dochterbedrijf Grubhub, al is er daarover geen zekerheid.