Nu Nederland het lage btw-tarief voor levensmiddelen heeft verhoogd van 6% naar 9%, wordt voedsel voor de consument duurder. Sommige foodretailers echter zien in de prijsaanpassingen ook een marketingopportuniteit.
“Gezonde keuze stimuleren”
Duurzame winkelketen Marqt meldt in een persbericht dat ze de btw-verhoging van 6% naar 9% op onbewerkte groente en fruit niet doorrekenen aan de consument. De retailer is het niet eens met de keuze van de overheid om de prijzen van deze gezonde categorie te verhogen, terwijl veel Nederlanders het lastig vinden om een gezond voedingspatroon aan te nemen. Bijna de helft van de Nederlanders is te zwaar en eet bijna 120 gram groente en 70 gram fruit per dag minder dan het Voedingscentrum aanbeveelt.
“Door deze maatregel worden ongezonde, goedkope producten, die vaak sterk bewerkt zijn, nog aantrekkelijker ten opzichte van gezonde producten. Daar zijn we het niet mee eens, dus stimuleren we de gezonde keuze. We vinden het belangrijk om daarin te investeren,” zegt directievoorzitter Joost Leeflang. De meeste supermarktketens verhogen de prijzen wél, al houden ze daarbij hun concurrenten scherp in het oog: onder andere Albert Heijn en Plus melden vandaag aan Twinkle dat ze druk zijn met het vervangen van de schapkaarten in de filialen, een ‘monsterklus’ waarvoor extra medewerkers worden ingezet. Jumbo begon zelfs eind vorig jaar al met het aanpassen van de prijzen, net als Hoogvliet, Dekamarkt en Dirk.