Kip van Morgen
Op initiatief van het PPE praten vertegenwoordigers van producenten, slachterijen, grote supermarkten en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel sinds november met elkaar over het project met als werktitel ‘Kip van Morgen’.
De Dierenbescherming en Wakker Dier praten in dit stadium dan weer niet mee. Krouwel zegt daarover in het Reformatorisch Dagblad: “We willen eerst in één schip zitten met de partijen die een economisch belang bij kip hebben.” Verdere details zijn niet bekend gemaakt: “Een broedende kip moet je niet storen”.
Wie betaalt?
De gesprekken concentreren zich onder meer op de vraag hoe de boeren de kosten van investeringen voor de Kip van Morgen kunnen terugverdienen. Daarom is medewerking van de supermarkten onmisbaar. De kip mag niet teveel in prijs stijgen, omdat de klant bij een te hoge prijs voor ander vlees kiest. Momenteel worden er gesprekken gevoerd over de margeverdeling in de keten.
Met de introductie van De Kip van Morgen verdwijnt het huidige kipassortiment uit de supermarkt, aldus het PPE. Nicheproducten, zoals biologische kip, zullen wel in de winkel blijven. Het Productschap hoopt in april de definitieve plannen te presenteren.
Goed getimede facebook-rel
Dat er veel vraag is naar verandering van het kip-aanbod bleek vrijdag nog maar eens: toen organiseerde dierenrechtenorganisatie Wakker Dier een ‘debat’ op de facebookpagina van Albert Heijn over de verkoop van plofkippen bij de Nederlandse marktleider. Honderden tegenstanders (en ook een paar voorstanders) van de plofkip gingen met elkaar in de clinch, waardoor de officiële berichten van AH in de vloedgolf van meningen verdwenen.
Ook het genootschap Onze Taal sprong inmiddels op de kar, en benoemde ‘plofkip’ tot “woord van het jaar 2012”. Ongetwijfeld in de hoop dat het woord in de nieuwe editie van het Groene boekje al lang achterhaald is…