Een steak kopen en via de GPS-coördinaten achterhalen op welke wei de koe gegraasd heeft? Bij Carrefour België kan het nu eenvoudig door de QR-code te scannen, met dank aan de ‘blockchain’.
Transparantie
Shoppers die rundvlees van weidekoeien kopen van de Kwaliteitsketen Carrefour, kunnen voortaan achterhalen waar de koe gehouden werd, waar ze geslacht werd en waar het vlees werd verwerkt, door een QR-code op de verpakking te scannen. Het hele productieproces, inclusief partnerbedrijven en kwaliteitscontroles, wordt transparant gemaakt met behulp van blockchaintechnologie, een decentraal beheerde, beveiligde online database.
Voor weidekoe van de Kwaliteitsketen Carrefour werkt de retailer samen met Belgische veehouders. De koeien worden geboren en gefokt op dezelfde boerderij, ze krijgen een plantaardige voeding op basis van gras en grazen gedurende minstens 150 dagen per jaar in de open lucht. Dat heeft ook milieuvoordelen: door het graslandecosysteem in stand te houden wordt koolstof vastgehouden in de grond, wat een deel van de broeikasemissies van de koeien compenseert.
Lokale telers
Carrefour is een van de voorlopers in de foodretail met blockchaintechnologie. Al in 2018 lanceerde de retailer in samenwerking met IBM ’transparante kip’ uit de Auvergne met een blockchainsysteem dat de hele toevoerketen gedetailleerd in kaart bracht. Het blockchain-project startte als onderdeel van het transformatieplan ‘Carrefour 2022’. Sindsdien breidt het bedrijf het gebruik van de technologie uit naar steeds meer productlijnen.
In België biedt Carrefour al 73 van zulke Kwaliteitsketens aan, waarvan 36 Belgische. Samen zijn ze goed voor meer dan 300 productreferenties. De retailer werkt daarvoor in nauw partnerschap met lokale telers. Correcte vergoeding, duurzame productiemethodes en respect voor dierenwelzijn staan centraal in de lastenboeken.