Zwakke resultaten in West-Europa
Exclusief wisselkoerseffecten haalde Bols een omzet van 77,7 miljoen euro: net iets minder dan de 78,7 miljoen euro van een jaar eerder en zelfs 2,5 procent lager dan de schattingen van Rabobank. Nochtans deed de drankproducent het in eigen land bijzonder goed, met een dubbelcijferige omzetgroei die voor een groot stuk te danken was aan de lancering van Bols Vodka en Damrak Gin.
In heel West-Europa daalde de omzet dan weer met 2,1 procent. Ook in Scandinavië en Italië spreekt Bols van sterke resultaten, maar in het Verenigd Koninkrijk en België waren de marktomstandigheden ‘uitdagend’. Op de Noord-Amerikaanse markt kende Bols een omzetgroei van 6% in de tweede helft van het boekjaar, maar door de mindere prestaties in de eerste helft daalde de omzet over het volledige jaar alsnog met 4 procent.
In opkomende markten groeide de omzet van Bols met 6,6 procent, omdat ook Bols last had van de moeilijke situatie in Rusland. Zonder dat land zou er sprake geweest zijn van een dubbelcijferige groei bij opkomende markten.