Bonduelle heeft zijn groeidoelstellingen afgelopen boekjaar niet gehaald. De conservenproducent voelde druk op de volumes, onder meer omdat huismerkklanten afhaakten.
Druk op de volumes
Bonduelle haalde in het boekjaar tot eind juni een omzet van 2,37 miljard euro. Dat betekent een stijging van 2,7% op vergelijkbare basis, maar een daling van 1,4% op gerapporteerde basis. Voor CEO Xavier Unkovic zijn de resultaten een teleurstelling, want de topman verwachtte vorig jaar nog flinke vooruitgang van zowel de omzet als de winst.
Er was verhoogde druk op de volumes, zegt de groentenverwerker. In Europa, waar de groep twee derde van zijn omzet haalt, daalde de verkoop van conserven en diepvriesproducten onder huismerken sterk als gevolg van “eenmalige wijzigingen in het inkoopbeleid” – lees: een klant die afhaakte – terwijl het eigen merk zowel in volume als in waarde groeiden.
Winst blijft bewaard
Het slechte weer in juni gaf de versverkoop, vooral bestaande uit sla in zakjes en delicatessen, bovendien een opdoffer waardoor de verkoop stagneerde. Er was in Europa een omzetstijging van 3,3% op gerapporteerde basis en 2,9% op vergelijkbare basis. Buiten Europa steeg de omzet met 2,4% op vergelijkbare basis, maar daalde die met bijna 10% op gerapporteerde basis. Met name in Noord-Amerika daalde het volume in het laatste kwartaal.
Qua winstcijfers blijft Bonduelle toch rekenen op een operationele winst rond de 75 à 80 miljoen euro, goed voor een marge van meer dan 3%. De volledige jaarresultaten publiceert de producent in oktober.