Kwaliteit en uitstraling
Broodgenoot benadrukt dat het brood, de kwaliteit, en het ambacht en vakmanschap voorop staan: “De broden zijn gebaseerd op de top-5 van meest gevraagde graansoorten vanuit de consument”. Het doel van het merk is om een ultieme beleving te creëren voor de consument. Die beleving komt niet alleen terug in de kwaliteit van de producten, maar ook in de gehele uitstraling van de bakkerszaak. Denk hierbij aan een knusse, lichte winkel met massieve broodplanken, grove manden, bijzondere verpakkingen en een heldere communicatie.
Gepassioneerde bakkers en ondernemers kunnen zich op basis van een licentiebedrag aansluiten bij het merk. Hiermee worden zij eigenaar van een Broodgenoot-bakkerszaak. Wanneer een bakker zich aanmeldt ontvangt hij een compleet marketingpakket. Dit bestaat uit onder andere een website, posters, POS-tools, productverpakkingen en een persoonlijke styliste, die de winkel volledig komt inrichten.
Blauwe Economie
Broodgenoot is volledig gebaseerd op de Blauwe Economie. Dit houdt in dat er lokaal wordt geteeld, geproduceerd en verkocht, met als doel minimale reststromen en een volledig duurzaam en transparant productieproces te creëren. Om dit te realiseren heeft Broodgenoot diverse samenwerkingsverbanden, onder meer met de HAS Hogeschool en het Blue Innovation Center.
Broodgenoot is ontwikkeld door Wilbert Rutten, ‘bakery consultant’ en Studio Baan, gespecialiseerd in trend forecasting, innovatie en conceptontwikkeling, tevens gevestigd in het Blue Innovation Center.