Bakkerijketen Panos gaat een webwinkel openen. Daarmee mikt de retailer in de eerste plaats op de bedrijvenmarkt. Eigenaar La Lorraine waarschuwt intussen wel voor forse prijsverhogingen.
Leveren aan bedrijven
De Panos broodjeszaken van La Lorraine Bakery Group hebben de pandemie relatief goed doorstaan en zullen in 2022 volledig herstellen van de negatieve corona-effecten, meldt het bedrijf in een persbericht. De keten heeft z’n broodjesgamma met succes vernieuwd, plant een belangrijk aantal winkelopeningen op strategische locaties, en zet in op de digitalisering van haar winkelconcepten.
De verkoop via e-commerce en bezorgpartners moet zorgen voor een belangrijke groei: “We richten ons vooral op bedrijven die ontbijt of lunch kunnen bestellen voor hun personeel. Het wordt dan geleverd door een fietskoerier van Deliveroo of Uber Eats”, verklaart CEO Guido Vanherpe aan De Tijd.
Stijgende kosten doorrekenen
De topman waarschuwt evenwel voor ongeziene kostenstijgingen: tarwe, plantaardige oliën, karton, energie én personeelskosten gaan de hoogte in. “Dat heb ik nog nooit meegemaakt in de 27 jaar dat ik CEO ben.” La Lorraine zal die stijgende kosten noodgedwongen doorrekenen aan de supermarkten: “Wij kunnen geen marge opgeven, omdat we moeten kunnen investeren. Supermarkten staan er vaak zelf op dat we investeren, onder meer in innovatie en duurzaamheid.”
La Lorraine heeft naar eigen zeggen een sterk jaar achter de rug: de omzet steeg met 19% tot 885 miljoen euro, de ebitda ging 29% hoger tot 112 miljoen euro. Voor dit jaar verwacht het bedrijf opnieuw een sterke volumegroei ondanks de Oekraïnecrisis, waardoor de export naar Rusland en de bouw van een nieuwe productiesite nabij Moskou ‘on hold’ werd geplaatst.