Broodzaak wordt in de Nederlandse stations overgenomen door HMSHost International. Vanaf eind dit jaar baat de Autogrill-dochter alle 29 verkooppunten uit, die zullen transformeren naar een nieuw broodmerk.
Nieuw, eigen broodmerk eind dit jaar
HMSHost International heeft de tender gewonnen die NS Stations voor de overname van Broodzaak had uitgeschreven. Minstens tien jaar lang zal de specialist in ‘on the go’ alle 29 vestigingen van de keten exploiteren. Het contract gaat op 1 december in en voorziet ook behoud van werkgelegenheid voor de ruim 400 medewerkers.
De vestigingen zullen echter meteen een andere gedaante krijgen: HMSHost werkt aan een nieuw, eigen broodmerk voor de Nederlandse treinstations, dat eind dit jaar worden zal gelanceerd. Broodzaak zal dus een rebranding en transformatie ondergaan. Vandaag is Broodzaak goed voor een omzet van 30 miljoen euro per jaar, maar de marktleider in voeding voor reizigers verwacht de komende jaren fors meer treinreizigers en denkt dat ook de broodconsumptie er sterk zal toenemen. Een nieuwe formule met een gevarieerder aanbod zou zich aandienen.
Nieuwe strategie van outsourcing bij NS
Medewerkers krijgen daarbij de kans om de overstap te maken naar andere formules of andere vestigingen. “Het carrièreperspectief voor alle medewerkers neemt toe”, zegt Walter Seib van HMSHost. “Wij kijken terug op een soepel overgangstraject van de medewerkers van Burger King op de stations in 2015. Die ervaring nemen wij mee in het huidige overgangstraject.”
HMSHost International exploiteert sinds 2015 voor NS 17 vestigingen van Burger King, 4 vestigingen van La Place en meerdere vestigingen van Leon, Bistrot, ’t Koffiehuis en Bar Centraal op diverse Nederlandse treinstations. In maart is ook de eerste Nederlandse winkel van Pret A Manger geopend op station Utrecht Centraal. NS Stations stopt naar aanleiding van een nieuwe strategie volledig met het beheer van retail in de Nederlandse treinstations. Daardoor worden voor alle winkels overnemers gezocht.