Budget Food begint eind deze maand in Dokkum in een voormalige Jumbo-supermarkt. Deze winkel staat sinds eind januari leeg vanwege tegenvallende bezoekersaantallen.
Negende vestiging
Budget Food opent in de Friese plaats Dokkum haar negende vestiging in het land. De keten van budgetsupermarkten opende in het afgelopen najaar ook al in Friesland: in Joure ging toen eind oktober de achtste en grootste vestiging van start.
Supermarktondernemer Titus Vogt begon elf jaar geleden aan de Rondweg in Dokkum met een eerste Jumbo-winkel. Hij opende vervolgens een grotere Jumbo aan de Hantumerweg op enkele honderden meters afstand van de eerste winkel. Deze winkel met een breder assortiment trekt aanzienlijk meer klanten.
Fors tegenvallende omzetcijfers noodzaakten Vogt derhalve tot sluiting van de kleinere vestiging. De huurovereenkomst van het pand is voor de komende drie jaar overgegaan naar Budget Food, aldus een bericht op In-Dokkum.
Budget Food brengt restpartijen
Budget Food heeft inmiddels vestigingen in het hele land. De dumpsuper telt winkels in Winschoten, Wolvega, Musselkanaal, Heino, Geleen, Den Helder en Julianadorp. De locaties zijn bij voorkeur gevestigd in de buurt van een servicesupermarkt. De formule werd ontwikkeld door ondernemers Jaap van Vuure en Maarten Muller, eigenaar van Winstpallet in Schagen, een groothandel in restpartijen. Muller startte Budget food om producten direct van levensmiddelenfabrikanten aan de consument te verkopen.
De keten brengt immers restpartijen voeding in een wekelijks variërend aanbod. Het assortiment van 400 tot 500 artikelen bevat voor 60 tot 70 procent restpartijen van A-merkproducten, die ook bij servicesupermarkten te koop zijn. De partijen bestaan uit zeer verschillende producten, afhankelijk van wat er op de markt beschikbaar komt. Daarbij kan het gaan om restpartijen, overschotten of partijen waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt of waarvan de verpakking is verouderd.
De formule startte in 2014 in de Kop van Noord-Holland met winkels in Julianadorp, Den Helder en Haarlem (inmiddels gesloten). In de winkels staan partijen supermarktproducten die met 30 tot 70 procent korting aan de consument worden aangeboden. De winkels zijn tussen 400 en 600 vierkante meter groot en streven op de aspecten locatie, personeel en service de laagste prijs na.