‘Onze kwaliteit is minder’
“In houdbaar hebben wij – net als onze concurrenten – geen goed antwoord op Lidl. Supers hebben te lang gedacht dat ze met inferieure, goedkope producten hun klanten kunnen weghouden bij discounters. Ons budgetmerk Euro zit net als bijvoorbeeld Euroshopper (Albert Heijn, red.) wel onder Lidls prijs, maar is kwalitatief ook minder’, zegt commercieel directeur Ed van de Weerd van Jumbo in een vraaggesprek met Distrifood. Hij geeft stroopwafels als voorbeeld: “in dit product voor de onderkant van de markt zit margarine. Lidl verkoopt voor een iets hogere prijs wafels met roomboter.”
Daymon, dat in de VS door veel grote retailers wordt gebruikt om het huismerk te runnen, moet Jumbo helpen dit gat te overbruggen. Daartoe worden leveranciers benaderd om zaken te doen met Daymon en gebruikt het bedrijf zijn netwerk aan contacten onder privatelabelleveranciers om betere budgetproducten in de schappen bij Jumbo te krijgen.
Volgens Van de Weerd zijn tot nu toe enkele tientallen leveranciers benaderd en wil er maar één niet met Daymon werken. De Amerikanen vragen een vergoeding van drie procent vna de omzet voor hun diensten.