Volgens cijfers van het bureau PCNData nam het aantal promoties overal toe, met gemiddeld zowat 7 procent. Vooral in diepvriesproducten, dranken, zuivel en eieren waren er veel meer aanbiedingen dan een jaar eerder. Opvallend genoeg is buurtsupermarktketen CoopCompact de nummer twee op het gebied van folderaanbiedingen, gevolgd door Supercoop en Vomar.
Minder folderpromoties bij discounters
Opvallend is dat Dirk van den Broek en Lidl juist minder folderpromoties hadden dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens PCNData gebeuren aanbiedingen steeds vaker volgens het principe ’twee voor de prijs van één’ en worden ze vaker gekoppeld aan een klantenkaart. Op deze manier proberen supermarkten het aankoopvolume te vergroten.
C1000 staat al jaren bekend als dé actiesupermarkt van Nederland. Elementen van de formule zullen worden overgenomen door Jumbo, wanneer de C1000-winkels worden omgebouwd. Jumbo-topman Frits van Eerd en zijn financiële man Ton van Veen stellen echter dat het niet de bedoeling is om van het vernieuwde Jumbo een actiebeuker te maken.