Campari neemt het Franse cognacmerk Courvoisier over van drankengroep Beam Suntory voor 1,2 miljard euro. Met zijn grootste acquisitie ooit wil het Italiaanse bedrijf vooral zijn positie op de Amerikaanse markt versterken.
Het vierde cognacmerk
Met de overname van Courvoisier legt Campari de hand op het vierde grootste cognacmerk ter wereld (na Hennessy, Martell en Rémy Martin). In 2022 was Courvoisier goed voor een omzet van 227 miljoen euro, waarvan zowat 60% in de Verenigde Staten werd gerealiseerd. Ook in het Verenigd Koninkrijk en China heeft het cognacmerk een sterke positie. Binnen de groep Campari, met populaire merken als Aperol, Grand Marnier en Wild Turkey, zal Courvoisier een omzetaandeel van 8% vertegenwoordigen.
Waarnemers en beleggers stellen zich wel vragen bij de deal, schrijft De Tijd, omdat de verkoop van cognac de afgelopen tijd in een dip zit. Campari-CEO Bob Kunze-Concewitz noemt dat echter slechts een “tijdelijk probleem”: volgens hem zal cognac populair blijven. Voor de topman is het al de 28e overname met Campari – en meteen ook de grootste.