Na een meer dan geslaagde eerste jaarhelft toont Carlsberg zich optimistisch. De Deense brouwer ziet vooral de verkoop van speciale en alcoholvrije bieren sterk stijgen en investeert verder in e-commerce.
Nieuwe samenwerkingsverbanden
In de eerste helft van dit jaar verkocht Carlsberg zowat 10% meer bier: daarmee deed de brouwer beter dan verwacht. “Hoewel de onzekerheid over de rest van het jaar aanhoudt, zijn we tevreden met de sterke resultaten van het eerste halfjaar en de goede start van het derde kwartaal”, zegt topman Cees ’t Hart. Hij mikt nu op een winstgroei tussen 8 en 11%, terwijl de verwachting voordien 5 tot 10% was.
De bierverkoop in het retailkanaal blijft positief evolueren, al zwakte de groei in het tweede kwartaal wel wat af als gevolg van de heropening van de horeca in de meeste Europese landen. De verkoop van speciaalbieren ging er met meer dan 20% op vooruit, alcoholvrije bieren groeiden met meer dan 25%.
De brouwer zet verder in op e-commerce en digitale platformen. In China groeide de ‘online-to-offline’ omzet met 130%, in Europa gaat Carlsberg samenwerkingsverbanden met nieuwe e-commerce partners, waaronder de snelle bezorgdiensten. Ook ziet het bedrijf een sterke vooruitgang voor het online business-to-businessplatform Carl’s Shop, waar horecabedrijven bestellingen kunnen plaatsen.