Volgens Jacob Aarup-Andersen, de nieuwe CEO van Carlsberg, zijn verdere prijsstijgingen noodzakelijk om de gestegen productiekosten op te vangen. Wel zullen die stijgingen minder fors zijn dan afgelopen jaren.
Controversieel
Omdat de productiekosten verder blijven toenemen, zullen meer prijsstijgingen nodig zijn, zegt Aarup-Andersen, die sinds 1 september aan het roer staat bij de Deense brouwer, in een interview met persagentschap Bloomberg. Hij voegde er wel aan toe dat het tempo van die prijsverhogingen minder sterk zal zijn dan in de afgelopen twee jaar.
Toch is de uitspraak controversieel: nu veel grondstoffenprijzen weer dalen en de energieprijzen gestabiliseerd zijn, eisen retailers en consumentenorganisaties dat de verkoopprijzen in de supermarkten weer zakken. Grote merkfabrikanten zijn echter niet geneigd om daarop in te gaan. Dat leidt momenteel tot heftige prijsdiscussies in de sector, waar de jaargesprekken lopen. Bij Colruyt verdwenen in het kader van de negotiaties recent producten van AB InBev, Unilever en Mars uit de rekken.
Naast gelijknamige bier produceert Carlsberg onder meer ook Kronenbourg 1664, Tuborg en Grimbergen. De brouwerijgroep verloor recent zijn Russische activiteiten, die door de regering van Poetin genationaliseerd werden. De nieuwe CEO wil de investeringen verhogen, inzetten op groeiende markten als China, Vietnam en India, en het aanbod van alcoholvrij bier uitbreiden.