Carrefour ziet de groei wat vertragen nu de inflatie afneemt en shoppers hun uitgaven blijven beperken. België behoorde opnieuw tot de uitblinkers in Europa, in Brazilië daarentegen daalt de omzet.
Sterke prestatie in België
De omzet van Carrefour groeide in het derde kwartaal met 9% naar 23,36 miljard euro. De beperkte groeivertraging vergeleken met de afgelopen kwartalen is volgens de retailer deels te wijten aan een afzwakkende voedingsinflatie in Frankrijk en aan dalende voedingsprijzen in Brazilië, waar de omzet met 3,7% daalde.
In Europa, waar de vergelijkbare groei 4,1% bedroeg, presteerde België het best met een vergelijkbare groei van 7,5%. De omzet bedroeg meer dan 1,1 miljard euro: een sterke prestatie die het gevolg is van de commerciële initiatieven die de retailer sinds een jaar heeft ingevoerd, zegt het communiqué. Over de afgelopen negen maanden noteert Carrefour België een vergelijkbare groei van 10%.
Volumes onder druk
De context blijft moeilijk, zegt Carrefour. Consumenten doen aan downtrading: ze kopen minder en zoeken goedkopere alternatieven. De volumes staan daardoor onder druk. De retailer antwoordt met prijsverlagingen en met een sterkere focus op de huismerken, die nu een omzetaandeel halen van meer dan 35%. Tegen eind 2026 moet dat 40% worden. Om kosten te besparen, franchiseert Carrefour op zijn thuismarkt minder rendabele of verlieslatende hyper- en supermarkten.
Topman Alexandre Bompard toont zich niet ongerust en bevestigt de eerder gestelde vooruitzichten voor het hele boekjaar: “Tegen een achtergrond van aanhoudende druk op de koopkracht van onze klanten bevestigt onze groep de kracht van zijn commerciële dynamiek en de aantrekkelijkheid van zijn bedrijfsmodel.”