Honderd dagen lang bevriest Carrefour de prijzen van honderd basisproducten. De actie loopt nu al in Frankrijk, maar komt binnenkort ook naar België. Op die manier wil de supermarktketen de impact van de inflatie verlichten voor consumenten.
Eigen marge verminderen
Honderd alledaagse food- en non-foodproducten zullen honderd dagen lang hetzelfde blijven kosten bij Carrefour in Frankrijk. Vanaf vandaag tot minstens 30 november belooft de supermarktketen de prijzen niet te verhogen, ongeacht de inflatie of grondstofprijzen. De actie komt er om “de koopkracht van de Fransen te ondersteunen”, aldus de retailer, zeker nu het schooljaar opnieuw begint.
Zowel online als in alle winkelformats van de groep gelden de bevroren prijzen, maar het gaat wel enkel om huismerkproducten. Van de merkleveranciers kon Carrefour zo’n belofte niet afdwingen. Niettemin voert de keten in Frankrijk een operatie “strakke prijzen”, waarbij de retailer voor 200 merkproducten zijn eigen marges verlaagt. Zo tracht Carrefour de prijsstijgingen zo min mogelijk of zelfs helemaal niet door te rekenen.
Ook in België zou Carrefour binnenkort bepaalde prijzen bevriezen, bericht SudInfo, al zijn er nog geen concrete details bekend. In Nederland voert supermarktketen Dirk van den Broek een vergelijkbare actie. Tussen mei en eind juni had Carrefour-concurrent Leclerc dan weer een “anti-inflatieschild” voor 120 alledaagse producten. De Franse retailer compenseerde eventuele prijsverhogingen met waardebonnen.