Carrefour gaat de inkoop voor zes van zijn belangrijkste markten, waaronder België, bundelen. De retailgroep richt daarvoor een eigen internationale inkoopcentrale op in Spanje.
Internationale contracten
Nu Carrefour alle samenwerkingsverbanden met concurrenten heeft opgeblazen, richt de Franse retailer zoals verwacht een eigen Europese inkoopcentrale op. Begin 2023 zou in Madrid een aankoopbureau met de naam Eureka worden geopend, meldt LSA. De centrale moet de inkoop gaan doen voor zes landen waar Carrefour actief is: België, Frankrijk, Italië, Polen, Roemenië en Spanje.
Eureka zou wel uitsluitend met grote leveranciers en merken onderhandelen: lokale bedrijven zullen dus nog wel met de nationale afdelingen rond de tafel zitten. Het is evenwel de bedoeling dat er voor multinationals één contactpersoon zal zijn, één administratief proces voor bestellingen en facturen en dus ook één internationaal contract. Carrefour wil via dit nieuwe systeem ook meer datagestuurde beslissingen kunnen nemen, de commerciële prestaties beter kunnen meten en nauwkeuriger toezien op de activiteiten.
Druk op allianties
Toevallig verdenken de Italiaanse autoriteiten Carrefour Italië er net van vier jaar lang te hebben gefraudeerd met valse facturen. Op dit soort zaken komt mogelijk meer controle. De internationale bundeling moet Carrefour echter vooral schaalvoordelen opleveren. Internationale ketens zoals Lidl en Aldi kopen al langer Europees in, en doen daar hun voordeel mee.
Er komt ook steeds meer druk op de aankoopallianties tussen concurrerende retailers vanwege de mededingingsautoriteiten. Eind dit jaar stopt Carrefour alvast de samenwerking met de groep Louis Delhaize, die al sinds 2014 bestond. Op 1 oktober komt ook een einde aan Envergure, de inkoopcentrale die de groep in 2019 opzette met Système U op de Franse markt.